Her illustrerer vi vores vision med en reportage fra den officielle åbning af VidensCenteret. Måske en dag i 2019, hvor folkehøjskolerne fejrer deres 175-års jubilæum.
På pladsen foran centret står N.F.S. Grundtvig i en kunstnerisk tolkning, der spejler hans virke som præst, poet, politiker og pædagog. Medlemmer af et lokalt kor sang for på
Er lyset for de lærde blot.
Museumslederen bød velkommen. Han fortalte, at sangen rummer kernen i Grundtvigs oplysningstænkning og talte derefter om partnerskabet bag realiseringen af VidensCentret. Uden den brede opbakning var det ikke lykkedes at oprette og indrette et center med museums-, arkiv- og biblioteksfunktioner. Lederen sluttede med en varm tak til de private og offentlige tilskudsgivere.
Kulturministeren fortalte med udgangspunkt i egne erfaringer om at have højskolen med i sin bagage. Han ønskede tillykke med, at folkehøjskolen har fået både et værdigt VidensCenter og sin fortjente plads på UNESCO's liste over verdens immaterielle kulturarv. Afslutningsvis sagde ministeren, at de stigende elevtal viser, at højskolerne ikke blot har en spændende fortid, men også en lovende fremtid.
De politiske repræsentanter for regionen og kommunen lagde vægt på, at centret skaber historisk oplysning og oplevelser, der bidrager til menneskelig og samfundsmæssig udvikling. Innovative kulturmiljøer bemærkes ikke blot lokalt og regionalt, men også nationalt og internationalt. De bidrager til at styrke kommunen og regionens selvforståelse og omdømme.
Formanden for Folkehøjskolernes Forening i Danmark var glad for, at vi nu har fået et prisme for de folkelige bevægelsers og højskolernes bidrag til folkeoplysning og demokrati. Et sted, som viser højskolernes mangfoldighed og deres særlige traditioner for historisk poetisk oplysning. Hun så frem til, at partnerskabet omkring centret løbende vil føde nye initiativer med fokus på højskolernes udvikling før og nu. Efter talerne sang medlemmerne af koret for på den sang, der var skrevet til lejligheden.
Åbningsudstilling
Gæsterne blev vist rundt i mindre grupper. VidensCentret har skiftende højskolehistoriske udstillinger. Åbningsudstillingen er struktureret med udgangspunkt i de temaer for højskolernes virke, som er afdækket af nyere forskning i deres historie.
Genstandene er få og valgt, fordi de fortæller historier om folkehøjskolens udvikling. Geværet fra Rødding Højskole. Maleriet fra Askov Højskole. Plinten fra Gymnastikhøjskolen i Ollerup. Tegningen fra John Lennons ophold på Verdensuniversitetet i Thy. Murskeen fra opførelsen af Kolding Højskole …
På de opstillede standere kan gæsterne søge i digitaliserede højskolebilleder, vandrebøger, højskoledagbøger og andre arkivalier. De kan høre eller se udsendelser med K.E. Løgstrup om etik, med Julius Bomholt om hans tid på Esbjerg Arbejderhøjskole, med Jesper Øland-Elkjær om ideerne bag Roskilde Festival Højskole … De kan bidrage med egne højskolefortællinger og højskolebilleder. Der er også links til alle nuværende højskolers hjemmesider.
I biografen vises de film, der er lavet til højskolejubilæerne i 1944, 1969, 1994 og 2019. Den nyproducerede jubilæumsfilmHøjskolen i verdenhavde premiere på åbningsdagen.
Disse ressourcer har været tilgængelige på internettet et stykke tid, og de bruges flittigt af forskere og andre med interesse for højskoler og deres historie kloden rundt. Ikke mindst de asiatiske vækstlande er optaget af danske traditioner for erfaringsbaseret livslang læring.
Den digitale formidling er ligesom de fysiske udstillinger dynamisk og udvikles efter behov. Men kernen er højskolens tradition for at oplive og oplyse gennem det levende ord. Ved indvielsen viste en teatergruppe scener fra højskolehistorien på udvalgte steder i huset og haven.
Aktiviteter
En nyuddannet ph.d. i højskolehistorie er koordinator i partnerskaberne omkring VidensCentret. Hendes afhandling har vakt berettiget opsigt i akademiske kredse for den nyskabende metodiske tilgang og i højskolekredse for de overraskende konklusioner, der allerede præger debatten om højskolernes fortid og fremtid.
Hun fortalte, at VidensCentrets kalender er fuldt booket af skoler, højskoler, indvandrerforeninger, pensionistforeninger og virksomheder, der ønsker en historisk oplevelsesdag. Folkeuniversitetet, oplysningsforbund, foreninger og organisationer bruger også lokalerne.
Det næste halve år byder blandt andet på sangaftener, et seminar om bondeforfatterne som litterære fornyere, samt en nordisk konference om forskning i og formidling af højskolehistorie i spændingsfeltet mellem oplevelse og oplysning.
De nærliggende højskoler bruger museet i deres undervisning og har stor søgning til kurser, der fortæller højskolehistorie med blik mod fremtiden. Mange gæster tager en folder og opsøger egnens højskolehistoriske steder. Aktiviteterne sikrer centret en sund økonomi.
Koordinatoren fortalte også, at der netop er afholdt et seminar om Højskolehistorisk VidensCenters udvikling i de næste fem år. Fortsat digitalisering og offentliggørelse af højskolearkiver i samarbejde med frivillige bliver en vigtig opgave. Centret har også planer om at lave vandreudstillinger til museer, højskoler og biblioteker i hele landet. Den første skal handle om højskolernes bidrag til kulturel og samfundsmæssig fornyelse. Bedre Byggeskik og Poul la Cours eksperimenter med vindenergi bliver vigtige eksempler.
Da åbningsgæsterne var gået, gik en gruppe mennesker og ryddede op sammen med personalet. Det var de frivillige pensionerede højskolefolk, som bidrager til aktiviteterne og tager sig af rundvisninger.