Lovende strategi stillet i bero
Desværre har det vist sig nødvendigt at stille strategien i bero, fordi parterne samlet set ikke har ressourcer til at realisere den nu. Men vi er enige om at tage den op igen, når situationen ændrer sig.
Museet på Sønderskov
Visionen
Højskolehistorisk Forening har siden den blev grundlagt i 2008 stilet mod en vision om et højskolehistorisk Center. Det skal medvirke til, at fortidens højskolers bidrag til dannelse, uddannelse og kultur kan inspirere til traditionsbevidst udvikling af nutidens og fremtidens folkeoplysning og samfund.
Behovet er åbenbart. Trods højskolernes store betydning for skabelsen af folkelige fællesskaber, medborgerskab og demokrati er arbejdet med højskolehistorie ikke koordineret. Indsamling, bevaring, forskning og formidling er fordelt på mange institutioner og afhængigt af enkeltpersoners interesse. Vigtig viden risikerer at gå tabt i forbindelse med skolelukninger, og når særligt engagerede medarbejdere går på pension.
Højskolehistorien rummer mange eksempler på, at handlekraftige folkelige initiativer har bidraget positivt til samfundsudviklingen: N.F.S. Grundtvig og Christen Kolds skoletanker, Landsforeningen Bedre Byggeskik med udgangspunkt i Vallekilde Højskole, Poul la Cours eksperimenter med vindenergi på Askov Højskole o.s.v.
Danmark står i dag overfor ligeså store udfordringer som ved overgangen fra bondesamfundet til industrisamfundet. Højskolehistorien er god inspiration til, hvordan folkelige initiativer kan kommentere og korrigere store samfundsændringer, så de tager hensyn til almindelige menneskers drømme og behov.
Visionen og de foreløbige ideer til Højskolehistorisk Center fandt opbakning blandt medlemmer og eksperter under Højskolehistorisk Forenings årlige forum på Askov Højskole i august 2015.
Rødding Højskole
Samarbejdet
Museet på Sønderskov er et statsanerkendt kulturhistorisk museum med geografisk ansvar for Vejen Kommune. Museets område rummer både Rødding Højskole og Askov Højskole, derfor er højskolehistorien et vigtigt fokuspunkt i dets forskning og formidling.
Rødding Højskole og Askov Højskole har fra deres grundlæggelse i henholdsvis 1844 og 1865 været væsentlige repræsentanter for den danske højskolebevægelse. De to skoler spejler tendenser i højskolehistorien fra midten af 1800-tallet til i dag, og de har stor symbolværdi.
Askov Højskole og Sønderskov har gennemført et pilotprojekt. Hensigten var at vurdere forskningsmæssige og formidlingsmæssige potentialer, at digitalisere kataloget fra Askov Højskoles bibliotek samt at registrere Rødding Højskoles ældste bibliotek 1848-1864.
Samspil mellem museumsverdenen og højskoleverdenen er oplagt. Højskolerne og mange kulturhistoriske museer har rødder i det 19. århundredes folkelige og nationale bevægelser. Både højskoler og museer har brug for at skabe oplysning og oplevelser, som matcher det 21. århundredes globalt orienterede menneskers behov. Et videnscenter med forankring i begge verdener vil kunne medvirke til dette.
Strategien
Den nye, fælles strategi for et Højskolehistorisk Center hjemhørende i Museet på Sønderskov viser, hvordan et dynamisk nationalt partnerskab af professionelle og frivillige med interesse for højskolehistorie i løbet af fem år vil kunne skabe et center med museums-, biblioteks- og arkivfunktioner i en attraktiv bygning.
Initiativtagerne er enige om, at strategien har det ambitionsniveau og de kvaliteter, det kræver at skabe opbakning lokalt, regionalt og nationalt. Den er i god samklang med udviklingen på museumsområdet, med Vejen Kommunes fokus på sine folkeoplysningstraditioner, med Region Syddanmarks tanker om vækst og udvikling og med kulturminister Bertel Haarders Danmarkskanon.
Strategien er altså foreløbig stillet i bero, men parterne bag den vil fortsat orientere hinanden om deres væsentlige højskolehistoriske aktiviteter og samarbejde om dem, når det er relevant.
Gennemtænkte strategier er robuste og kan tilpasses ændrede vilkår. Indtil det bliver muligt at tage strategien op i fuld skala, vil foreningen have den som pejlemærke for sit samarbejde med potentielle partnere i et fremtidigt nationalt Højskolehistorisk Center.
Museet på Sønderskov og Højskolehistorisk Forenings samarbejde har resulteret i en revision af museets højskolehistoriske udstilling med fokus på Rødding Højskole og Askov Højskole.
Medlemmerne af Arbejdsgruppen om Højskolehistorisk Center var: museumsleder Bo Ejstrud og museumsinspektør Linda Klitmøller (Museet på Sønderskov), Bent Valentin Jensen (Askov Højskole og Rødding Højskole) samt Lars Høbye (Højskolehistorisk Forening).
Askov Højskole
Tekst & foto: Bestyrelsen ved Lars Høbye
Læs Strategi for Højskolehistorisk Center
Læs om Højskolehistorisk Forum 2015