Parternes Strategi
Folkehøjskolen lever og trives, netop derfor fortjener den et center med fokus på skoleformens fortid, nutid og fremtid.
Målet
Vores mål er at etablere et Højskolehistorisk VidensCenter i tilknytning til Museet på Sønderskov i Vejen Kommune. Det skal have arkiv-, museums- og biblioteksfunktioner. Det skal indsamle, bevare, forske i og formidle højskolehistorie i nationalt og internationalt perspektiv. Det skal kunne levere kvalificeret samspil indenfor rammerne af såvel højskoleverdenens erfaringsbundne som den akademiske verdens videnskabelige vidensbegreb. Det skal være i levende dialog med højskoleverdenen og samfundet. Centret skal opleves som værdifuldt af højskolerne, deres baglande, slægtsforskere, forskere, uddannelsesinstitutioner, internationale kontakter m.v.
Perspektivet
Behovetfor VidensCentret er åbenbart. Trods højskolernes store betydning for skabelsen af folkelige fællesskaber, medborgerskab og demokrati, har Danmark ikke et højskolemuseum og -arkiv. Indsamling, bevaring, forskning og formidling på højskolehistoriens område er fordelt på mange institutioner og afhængigt af enkeltpersoners interesse. Vigtig viden om højskolernes historie risikerer derfor at gå tabt i forbindelse med skolelukninger og i takt med, at særligt engagerede medarbejdere på højskoler, museer, arkiver, universiteter m.v. går på pension.
Synergi mellem museumsverdenen og højskoleverdenen er oplagt. Højskolerne og mange kulturhistoriske museer har rødder i det 19. århundredes folkelige og nationale bevægelser. Både museer og højskoler har brug for at skabe oplysning og oplevelser, der matcher det 21. århundredes globalt orienterede menneskers behov. Højskolehistorisk VidensCenter skal bygge på og bidrage til at udvikle begge verdeners traditioner.
VidensCentret vil kunne medvirke til at bevare danske højskolers historie, til at sætte fokus på deres betydning for Danmarks særlige moderniserings- og demokratiseringsproces og dermed til at udvikle både højskolerne og samfundet.
Folkeoplysningstraditionen er en vigtig del af kulturarven, og dagbladet Politikenslæsere prioriterede i en afstemning juli 2015 højskolekultur højest som et dansk bidrag til UNESCO's liste over verdens immaterielle kulturarv.
Et Højskolehistorisk VidensCenter, der samarbejder bredt med interessenter på området, vil være en givende udvikling af Museet på Sønderskov. Det vil skabe nye undervisningsmuligheder nationalt og for nærliggende skoler. Det vil etablere lokale vidensarbejdspladser samt bidrage til branding af sine samarbejdspartnere, kommune og region.
Partnerskabet
Museet på Sønderskov, Højskolehistorisk Forening, Askov Højskole og Rødding Højskole har dannet et partnerskab, som arbejder for at skabe Højskolehistorisk VidensCenter.
Museet har rollen som projektejer med Højskolehistorisk Forening og højskolerne som partnere. Arbejdet er foreløbig organiseret i en projektgruppe. Der skal findes en permanent organisation for VidensCentret, som giver partnerne indflydelse på dets udvikling og drift. Ligesom centrets fysiske placering skal afklares.
Museet på Sønderskov er et statsanerkendt kulturhistorisk museum med geografisk ansvar for Vejen Kommune. Da museets område rummer både Rødding Højskole og Askov Højskole, er højskolehistorien et naturligt fokuspunkt i dets forskning og formidling. Museet har et igangværende samarbejde om digitalisering af kataloget fra Askov Højskoles bibliotek og registrering af Rødding Højskoles ældste bibliotek. Museet har som mål at udvikle feltet. Det kan bidrage til partnerskabet med professionelle kompetencer på museums- og arkivområdet samt forskning i skolehistorie og de folkelige bevægelser.
Højskolehistorisk Forening har siden 2008 arbejdet for at bevare og formidle højskolehistorien. Foreningen så fra begyndelsen perspektiver i at skabe et Højskolehistorisk VidensCenter i samarbejde med professionelle kulturarvsinstitutioner. Bestyrelsen har løbende kvalificeret ideen sammen med repræsentanter for universitets-, museums-, arkiv- og højskoleverdenen samt den politiske verden. Foreningen kan bidrage til partnerskabet med et nationalt højskolehistorisk perspektiv, omfattende netværk samt erfaringer fra såvel praktisk højskolearbejde som tværgående formulering af højskolepolitikker.
Rødding Højskole og Askov Højskole har fra deres grundlæggelse i henholdsvis 1844 og 1865 været vigtige repræsentanter for den danske højskolebevægelse. Rødding er verdens første egentlige folkehøjskole, og Askov har i lange perioder været det innovative samlingspunkt for højskolerne og den folkelige kultur i Danmark. De to skoler spejler tendenser i højskolehistorien fra midten af 1800-tallet til i dag. Skolerne kan bidrage til partnerskabet med stor historisk symbolværdi, betydningsfulde samlinger og aktuel indsigt i højskoleverdenen, ligesom de har faciliteter til møder, seminarer m.v.
Poul la Cour Museet i Askov, der formidler højskolemanden Poul la Cours banebrydende arbejde bl.a. med udvikling af vindelektricitet omkring forrige århundredskifte, vil være en vigtig samarbejdspartner for Højskolehistorisk VidensCenter.
Flere universitetsforskere har givet tilsagn om at stille deres viden om højskolehistorie og højskolepædagogik til rådighed for arbejdet med at etablere VidensCentret.
Initiativet støttes af Foreningen for Folkehøjskoler i Danmark. Det vil kunne styrke begge parter at koordinere VidensCentrets historiske arbejde med Foreningen for Folkehøjskolers fremadrettede tværgående udviklingsprojekter på højskoleområdet.
Projektets partnere og støtter har altså tilsammen omfattende praktisk og akademisk viden om højskolerne og deres historie samt professionelle kompetencer på museums- og arkivområdet.
Planen
Hensigten er at opbygge et nationalt Højskolehistorisk VidensCenter. Udgangspunkterne er på den ene side Museet på Sønderskovs igangværende samarbejde med skolerne om registrering af Askov Højskole og Rødding Højskoles biblioteker og arkiver, på den anden side Højskolehistorisk Forenings udvikling af ideer til et nationalt højskolehistorisk center.
Økonomien tænkes tilvejebragt som pulje- og fondsfinansiering af udviklings- og anlægsudgifterne, mens driften i hvert fald delvis tænkes finansieret ved hjælp af centrets arrangementer og aktiviteter.
Den foreløbige fælles planer indebærer:
- Samarbejde om Højskolehistorisk Forenings årlige Højskolehistoriske Forummed temaet Højskoleånden i nutid og fremtid i august 2015. Oplægsholdere og deltagere vil være medlemmer af Højskolehistorisk Forening, repræsentanter for højskolerne og deres baglande samt repræsentanter for Museet på Sønderskov og dets bagland.
- Udviklingsseminar med temaet Ideer til et nationalt Højskolehistorisk VidensCenter i 2016. Oplægsholdere og deltagere vil være repræsentanter for højskoler, museer, arkiver, universitetet m.v. samt det lokale, regionale og nationale politiske niveau.
- Etablering af et afklarende højskolehistorisk projekt, der skaber: En forskningsoversigt. Et overblik over registreringssituationen. En national kortlægning af væsentlige samlinger af arkivalier og genstande. I forlængelse heraf overvejelser om praktiske forhold vedrørende etableringen af Højskolehistorisk VidensCenter, herunder placering, lokaler, organisation, vedtægter m.v.
- Ansættelse af en ph.d. med et centralt højskolehistorisk projekt, der rummer perspektiver for folkehøjskolens fortid, nutid og fremtid.
- Opdatering af den højskolehistoriske udstilling i Museet på Sønderskov og en plan for fremtidige udstillinger.
Planerne udvikles og justeres løbende, forudsætningen for at realisere dem, er at der opnås ekstern medfinansiering.
Vi håber, at mange fortsat vil medvirke til at konkretisere, operationalisere og realisere vores fælles drøm om Højskolehistorisk VidensCenter.
August 2015
Læs Højskolehistorisk VidensCenter - Højskolehistorisk Forenings vision