Frihed og forskellighed
Jeg kom som nævnt fra et handelsskolemiljø i provinsen, hvor blonder på skjorterne var dagligdag. Blandt de mange kvinder, som tog imod mig og de andre kursister ved toget, var der denne grønhårede københavnske kvinde med læderjakke. I forhold til det, jeg kom fra, var hun rå, outreret, uforudsigelig og anderledes, og i flere år turde jeg nærmest ikke tale med hende, da jeg var temmelig skræmt over hendes udtryk. Alligevel meldte jeg mig tre år senere på hendes 14 dages sommerkursus i dans – og så foldede jeg mig ellers ud med afrikansk dans, fri dans og Michael Jackson dans med moonwalk sammen med 20 andre kvinder. Hvor vi bevægede os helt som vi ville – eller som underviseren ville. Og lige så forskellige som vi var, lige så forskelligt var vores kropslige danseudtryk. Vi turde meget mere end ellers, for der var ingen mænd og intet samfund, som kiggede på os og bedømte os eller kiggede på os oppe fra og ned. Det gav en umådelig frihed, lethed, glæde og samhørighed. Den dag i dag, kan jeg stadig mærke, hvordan glæde, seksualitet, kropslighed, sanselighed og den indre lækkerhed kommer op i mig, når jeg hører ”Man in the Mirror” af Mikael Jakobsen, som vi kaldte ham. Jeg ser ”Over-Otterens” smukke rum med vinduer og lys for mig, og jeg husker svedige sommerkroppe, masser af vand der blev drukket, ømme muskler og duften af solskin. 14 dages dans, som blev krydret med en danseforestilling for de andre på højskolen til fredagens fest. En tradition, som også var en del af højskolen – nemlig at man præsenterede eller formidlede nogle af sine oplevelser fra kurset.
Mangfoldighed og at byde ind med sig selv
Underviserne blev i mange år kaldt igangsættere. Et ord som rummer en blanding af flad struktur og at der ikke er en ”leder”, men en, der sørger for at der igangsættes. Det er et ord, som jeg formoder er opfundet eller i hvert fald valgt af Kvindebevægelsen eller/og Kvindehøjskolen og med ordet markeres en form for opgør med de normer, strukturer og roller, som var i samfundet. Ved at tage dette ord i brug skabtes en helt særlig tone for undervisningen. Som jeg ser det, var igangsætterne reelt undervisere, som lagde program og valgte didaktik og tilgang til undervisningen. Men ordet i sig selv betød, at det gav en frihed til at melde sig på banen og tilbyde sig som igangsætter på f.eks. et sommerkursus.
Kvindehøjskolen havde mange yderst fagligt dygtige undervisere, men var samtidig ikke bange for at anvende andre, f.eks. tidligere kursister, som ikke havde en formel underviserbaggrund til igangsættere/undervisere – særligt på sommerkurserne. Jeg ved ikke helt, hvilke parametre, som man blev vurderet og ansat på, men jeg ved, at jeg som 23 og 24-årig – sammen med min et år ældre veninde og kæreste – var igangsætter/underviser på et et-uges sommerkursus, som handlede om at ”springe ud”. Det er tillid, der batter – og det gik godt – vi lavede to fantastiske kurser og lærte umådeligt meget af det. Den eneste formelle viden vi havde, var et pædagogisk seminar for sommerundervisere. Derudover brugte vi løs af alt det, som vi havde lært gennem de kurser, vi selv havde været på og al anden erfaring, vi havde.
Initiativ og deling af ens kompetencer og viden blev sat fri. Man kunne igangsætte mange ting og det skete ofte enten om aftenen eller weekenden, hvor man inviterede andre med og dermed blev der skabt fællesskab, som mange bød ind i. Jeg igangsatte f.eks. selvforsvarstræning og jitterbugdans. Andre igangsættelser, jeg har været med til, er ekstremt mangfoldige; lige fra ”ånden i glasset”, numerologi, over litteraturoplæsning, akvarelmaling, fodboldturnering, rundbold til trivial persuit-spil og basisgrupper.
Gennem disse aktiviteter og initiativer slog mangfoldigheden af de kvinder, der var på højskolen, igennem. Jeg oplevede, at paletten af muligheder, som jeg kunne være nysgerrig omkring, og hvor jeg kunne få viden om noget, jeg aldrig havde kendt til, også afspejlede den mangfoldighed af kvinder, som der var på højskolen.
På opdagelse i det personlige rum
Man boede i et tæt fællesskab med mange forskellige kvinder, både lesbiske, heteroseksuelle og alt midt imellem samt fra forskellige baggrunde, miljøer og kulturer, geografier og aldre. Den uddannelsesmæssige baggrund gik fra ingen uddannelse over erhvervsuddannede til universitetsuddannede.
Samtidigt kunne man skifte roller fra igangsætter til kursist til børnepasser eller den anden vej rundt. Nogle flirtede og blev kærester – eller brød. Hele denne konstellation foregik i et miljø, der føltes næsten som et hjem, da vi, udover at sove på sovesale, også gjorde rent sammen, lavede mad sammen og vaskede op sammen. For selvom der var en køkkenansvarlig for den konkrete madlavning, var alle ret involveret i køkkenet – ligesom der heller ikke var ansat rengøringspersonale. Man fik derfor en meget familiær oplevelse – og dette gav mulighed for at afprøve grænser, finde egne grænser, opdage nye sider af sig selv, udvide horisonten og finde ud af, at vi er umådeligt forskellige – og umådeligt ens. Der var kanter, der skulle slibes, skænderier, der gjorde ondt, misforståelser, der skulle udryddes samt smerter over livet eller barndommen, som blev delt og nogen gange helet blot ved denne deling i fællesskabet og opdagelsen af, at man ikke var den eneste, som havde lige den erfaring eller følelse.