Kropsbevidsthed og selvudvikling
Efterhånden viste det sig imidlertid, at kvinderne var mere forskellige, end de først lige havde haft øje for. De havde behov for at lære sig selv at kende som de individer, de var, og de blev mere indadvendte. Som Mieke Dubbers skriver i årsskriftet fra 1988: ”Det private var helligt, kun dagbogen eller drømmebogen vidnede om bevægelse, mens stilheden herskede på gårdspladsen …” Kursusindholdet skiftede karakter. Nu var det kropsbevidsthed, selvudvikling, drømmetydning, teater og kreative kurser, astrologi og tarot, shamanisme og lignende, der var på programmet.
Af samme årsskrift fremgår det, at højskolen fra midten af 80’erne havde svært ved at få kursister nok på de lange kurser. Det skyldtes flere forhold. For det første blev der skåret i de statslige tilskud til højskoleophold, og det var ikke længere muligt at være på højskole, mens man var på dagpenge. Daghøjskoler skød op i mange byer og imødekom behovet for kurser til ledige.
For det andet var kvindebevægelsen på retur, eller rettere: den havde ført til større selvbevidsthed hos kvinderne, der måske også erkendte, at hver kvinde må blive stærk i sig selv og kæmpe de nødvendige kampe i den sammenhæng, hvor hun nu hører til – om det er på uddannelsesstedet, i fagforeningen, på arbejdspladsen, i krisecentret.
I 1988 blev der holdt et seminar, hvor deltagerne drøftede, hvad formålsparagraffen skulle være for Kvindehøjskolen i de kommende år. Sammenfattende kan man måske sige, at det for mange var vigtigt nu at slippe den provokatoriske og feministiske identitet og for fremtiden bygge på de erfaringer med udvikling og selvudvikling i et trygt og helt unikt læringsmiljø, som det havde været centralt for skolen gennem alle årene.
I de næste fem år kæmpede skolen for at overleve ved i højere grad at tilpasse sig det omgivende samfund, bl.a. ved at vælge en mere traditionel og dermed hierarkisk ledelsesform med en forstander i spidsen. Man lavede kurser for nye målgrupper, bl.a. kvinder fra Baltikum, man inviterede til besøgsdage, hvor mandlige familiemedlemmer også kunne være med, og man integrerede sig i højere grad i lokalsamfundet.
Alligevel måtte skolen lukke ved årsskiftet 1993/94. Mange har savnet den som et sted, hvor man kunne lade op og være sig selv sammen med andre. Et sted, hvor der var plads til at prøve af og tage livtag med ny viden og nye færdigheder og til at etablere blivende relationer.
Kvindekurser
I forbindelse med forberedelsen af Kvindehøjskolen i 1970’erne afholdtes der over en 4-5-årig periode kurser i København, kaldt Kvindekurser. Her foregik starten på udviklingen af en feministisk pædagogik.
Femten år efter, at Kvindehøjskolen lukkede, etablerede tre kvinder i 2008 en almennyttig forening, som de – uanende om de første kvindekurser – også kaldte Kvindekurser.
Formålet med foreningen er at udbyde kurser på den tidligere Kvindehøjskole. En styregruppe planlægger årets kurser, som har været fyldt op siden 2009 med 4-5 sideløbende kurser. 75 kvinder deltager hver påske, heraf er ca. 60 kursister. De resterende indgår som praktisk team og som undervisere. På denne måde har kurser målrettet kvinder med særligt pædagogisk fokus levet, ikke kun i de 16 år, højskolen eksisterede, men både før og lang tid efter.