De andre
Højskolen bød sandelig op. Med det kæmpestore elevtal må økonomien have været god. Tænk bare på, hvad der blev hentet ind af gæsteforedragsholdere: Christian Winther, Washington, John Danstrup og Viggo Kampmann var der i hvert fald. Den sidste var formand for bestyrelsen.
Til dansk havde jeg først Jan Nissen, der havde et skrøbeligt sind og måtte tage orlov efter et par måneder. Derefter fik vi Niels Højlund (1931– 2014), der til gengæld var noget af en damptromle. Han havde et befriende uortodokst syn på litteraturen. Der var ting, han overhovedet ikke interesserede sig for, Herman Bang for eksempel. Hans bramfri holdninger og uimponerethed over for den klassiske litteratur inspirerede til, at man selv tog stilling.
Af andre inspirerende lærere fortjener Tage Skou-Hansen (19252015) at nævnes. Han underviste i litteratur og poesi. Vi lærte hos ham at læse digte op; og hans introduktioner til Martin A. Hansen glemmer jeg aldrig. I mange år derefter læste jeg Løgneren den 3. søndag i fasten i stedet for at gå i kirke. På den notesbog, hvor jeg samlede guldkorn fra undervisningen, har jeg skrevet to citater fra Tages undervisning: ”Kunsten er et provisorium, noget foreløbigt. Gi’ det en chance og lev i dette provisorium.” Og: ”Kunsten er et erkendelsesmiddel.” Mange af optegnelserne kredser om, at fællesskabet er mistet, at stadig større sammenhænge går til grunde, at vi er faldet ud af forbindelsen til universet. Opløsningen af den fælles kultur har ført til krise i det menneskelige fællesskab, der udmønter sig i en tillidskrise og normernes opløsning.
Besættelsestiden og det litterære nybrud med tidsskriftet Heretica var nærværende. De unge døde, Nordahl Grieg og Morten Nielsen, gjorde stort indtryk. Der var ingen forbehold over for at synge Kringsatt av fiender, skønt linjen om, at ”ædelt er mennesket” nok kunne give tvivl. Hvis ikke unge mennesker skal tro på det, hvem skal så?
Derfor var jeg også helt indforstået med Morten Nielsens (1922-1944) gravindskrift ”Den, som kæmper, taber aldrig helt”; og hans digt om Tykke kunne jeg recitere udenad. Situationen genkendte jeg fra skolegårdens mobning.
Jeg skrev en stil om Morten Nielsen, hvis unge engagement og skæbne under modstandskampen satte spor. Jeg var optaget af hans tanke om, hvordan man som personlighed bliver stærk nok til at slå til over for livet, når det præsenterer sin højeste fordring. Morten Nielsens ord fra digtet ”Jeg ser nu i nat”, ramte en tone i et bevægeligt ungdomssind:
Du skal vokse og blomstre og sætte dine frø.
Du er endnu for ringe til at dø.
Højskolen var i det hele taget en inspirerende tid. Så det er rigtigt: Jeg blev vakt på højskolen i betydningen, at jeg blev klar over, hvad jeg ville med mit liv. Hvordan sker sådan noget? Det er ikke så ligetil at forklare. Det er samværet med kammeraterne, den fælles (sandheds)søgen, de inspirerende lærere, der åbnede nye verdener, sangen og samværet. Alt sammen elementer, der bidrog til at give retning og mål. Og så er man i en afgørende livsfase, hvor man er påvirkelig og søgende.
December 2024
Læs også Viggo Mortensens lille erindring om Båring Højskole
Læs mere om Askov Højskole