Georg Bidstrup (1902-1971)

Georg Bidstrup – en dansk højskolemand i North Carolina

John C. Campbell Folk School i North Carolina, oprettet i 1925 og videreført af enken Olive, er i bogen Georg Bidstrup & John C. Campbell Folk School – en dansk højskolemand i North Carolina indgående skildret af etnolog og ph.d. Gunnar Solvang med afsæt i unikke skriftlige kilder, fotografier og feltarbejde. Faktisk er det fortællingen om den grundtvigske højskoletanke, der under kraftig medvirken af den danske højskolemand Georg Bidstrup slår rod blandt bønder i bjergkæden Appalacherne i USA.

Georg Bidstrup (1902-1971) bliver som ung inviteret til at arbejde på den nye amerikanske højskole. Han er fra et grundtvigsk orienteret husmandshjem i Østermarie, og inden afrejsen indsamler han erfaring om praksis på forskellige højskoler hos Niels Bukh i Ollerup, på Try Højskole, Vestbirk Højskole, og et par vintre og et lærerkursus på Askov Højskole bliver der råd til ved at arbejde i en mergelgrav og som hjælpelærer i gymnastik, inden han afslutter med et ophold på Den internationale Højskole i Helsingør for at lære engelsk. I 1926 forlader han Danmark for good.

På højskolen i Brasston er Olive Campbell meget bevidst om den danske højskoles struktur, dagliglivets organisering og idemæssige indhold. Som noget særligt videreudvikles på højskolen en tradition for udskæringer i træ, ligesom den lokale folkekultur og mundtlige tradition bruges i undervisningen. Georg Bidstrup står for folkedansen og gymnastikken, og han opdyrker jord til sin landbrugsundervisning. Efter dansk model etableres et netværk af andelsforetagender – vandværk, lånekasse, mølleri, rugeri og andelsmejeri – ligesom højskolen bliver omdrejningspunkt for foreninger, kursus- og foredragsvirksomhed.

Georg Bidstrup bliver selv forstander i årene 1952-67, hvor urbanisering, industrialisering og afvandring fra bjergområdet efterhånden ændrer højskolens rekrutteringsgrundlag og profil. Den videre historie ligger det dog uden for bogens rammer at fortælle, men højskolen eksisterer stadig som den største folkehøjskole i USA.

Højskolen ses i dette helhedsstudie som et karakteristisk selvberoende lokalt kraftcenter. Med Gunnar Solvangs egne ord: ”I det lange perspektiv indgår Georg i et stykke dansk-amerikansk udvandrer- og højskolehistorie, som dokumenterer værdien af og styrken i det grundtvigske menneskesyn med udgangspunkt i ’åndens og håndens’ arbejde.”

Mette E. Havsteen-Mikkelsen, Højskolehistorisk Forening

Højskolebladet nr. 1, 2024