Hele processionen gik forbi Vester Vedsted kirke og ud i en plantage, hvor reklamen så blev stedt til hvile. Avisen Vestkysten skrev, at en havde ringet til tårnvægteren og sagt at: ”Hvad demonstrationen gik ud på, ved jeg ikke, sagde kvinden, men den var i hvert fald usmagelig.” Hun fandt dog senere ud af hvad det gik ud på. Hele baggrunden for aktionen var et besøg af en reklamemand fra Gutenberghus Reklame, der mente at reklame var vigtig, men vi var ikke helt enige.
Endelig protesterede vi diskret mod valgretsalderen der dengang var 21 år og hvor kravet var 18. Det skete under Folketingets Undervisningsudvalgs besøg på højskolen, som omtales senere. Vi var ellers blevet bedt om at opføre os pænt, da skolens eksistens hvilede på en midlertidig lovgivning.
Kunst og kultur
Vi oplevede næsten al den kunst og kultur der var værd at kende på dette tidspunkt. Både det aktuelle og noget ældre, der bidrog til vores dannelse. Jeg tror ikke helt, vi forstod, hvor heldige vi var, vi tog det nok som givet, men tog dog imod med åbent sind. Film, forfattere, foredragsholdere, teatre, orkestre, mv. besøgte skolen gennem de otte måneder, eller vi opsøgte det selv.
Se en oversigt over alt det vi oplevede gennem højskoleopholdet.
Konflikten med la Cour
Højskoleforstander la Cour havde skrevet en bog der udkom i 1969, ”På vej mod en fri skole – rapport og debat” (Hans Reitzels Forlag). Han var måske progressiv og nytænkende i 1960´erne og havde startet en hel ny skoleform, men kom til kort i 1969-1970 i mødet med en masse 16-17-årige elever og en gruppe venstreorienterede lærere på mellem 25 og 30 år. Det var en brydningstid hvor lærere og elever krævede maksimal medbestemmelse og det huede ikke la Cour, der var rundet af en højskoletradition og helst selv ville bestemme. Jeg tror ikke, vi som elever helt forstod omfanget af konflikten, og det står lidt diffust for mig, men jeg erindrer spændingerne. Jeg tænker, at det ikke var så underligt netop på dette tidspunkt.
Jeg kan forstille mig at Peer Sibast og Poul Jørgensen gav ham kamp til stregen, da de var meget stærke personligheder. Men også vores lærer Jan Jacobsen var frustreret, og jeg mener, at det var årsagen til, at vi tog i sommerhus ved Vesterhavet nogle dage for at arbejde og gå ture. Han tog os også med til Ribe for at drikke øl på ”Sælhunden” og udtrykte sin frustration over forstanderens ledelsesstil. Endelig erindrer jeg, men det er ikke med så stor sikkerhed, at vi var en gruppe elever der var inviteret ind i privaten til la Cour. Jeg tror han forsøgte at bygge alliancer.
Ungdomshøjskolens betydning for mig
Selv om alting ikke var perfekt, var vi utroligt heldige. Vi havde nogle virkelig gode lærere, som desværre ikke blev på skolen ret lang tid. I slutningen af 1970 forlod flere af lærerne skolen og fandt andre græsgange, blandt andet på grund af konflikterne med la Cour. Jeg har fået at vide, at flere af eleverne forlod højskolen det følgende år, fordi de ikke følte sig godt tilpas.
Fagligt, socialt og i forhold til at bane vejen for frem for mig, har højskolen været utrolig vigtig. Det var muligt at spejle sig i lærerne og de andre elever, der havde alle mulige planer. At skolen havde så stor betydning, viste sig også ved, at jeg kun var hjemme i de tre tvungne ferier og havde ét besøg af min mor og bror. Jeg bevægede mig væk fra familien og ud i verden.
Højskolens store betydning afspejles i en tredjedel af eleverne der i dag er medlemmer af en Facebookgruppe, der samler denne årgang.
Efter højskolen skulle jeg videre, fuld af nye ideer, men ikke uden en vis usikkerhed. Hvad skulle der ske og kunne man klare det?
Februar 2023
Læs også:
Lars Høbyes beretning om Ungdomsskolen ved Ribe
Niels Villefrance Andersens om Ungdomshøjskolen