Højskolens fælleslokaler blev opvarmet af et ældgammelt oliefyr. Det stod placeret i et kælderrum og lignede mest låget på en atomreaktor. Når fyret satte i gang, blev et kæmpe svinghjul aktiveret og blæste varm luft ind i et kanalsystem af beton under gården. Luften fortsatte sin færd gennem systemet og kom ud gennem nogle jernriste i fællerummenes vægge, men på det tidspunkt var luften så afkølet, at man umuligt kunne nå en temperatur på over 12 grader - i hvert fald på kolde vinterdage. Værksteder, undervisningslokaler og elevværelser havde elradiatorer, som i princippet skulle holde en passende temperatur, hvis det ikke var fordi al tilførsel af elektricitet blev afbrudt hver dag mellem kl. 17 og 19.30. Dette skyldtes, at NESA forlangte en tilslutningsafgift på 80.000 kr., hvilket bestyrelsen ikke kunne betale, og man havde derfor indvilliget i, at strømmen kunne afbrydes dagligt i spidsbelastningstiden. Alle kæmpede sig rystende af kulde gennem vinteren, og det blev et særkende for Thorstedlund at se elever vandre omkring indsvøbt i deres dyner. Nogle kaldte det for “spøgelseshøjskolen”. Alligevel gik det ganske godt. Der var elever i alle sengene og pæn interesse for de kommende kurser.
Gæld og problemer
Kort efter starten på det første lange kursus fik Frederikssund kommune en ny beredskabschef. Han valgte som en af sine første opgaver at aflægge brandsyn på alle bygninger, som tilbød døgnophold, og her lå kunsthøjskolen lige for. Samtlige af skolens godt 5000 m2 var stråtækte og som sådan yderst pittoreske, men også brandfarlige. Beredskabschefens besøg udmøntede sig i et strakspåbud om omfattende brandsikring og varsling. Udgiften ville blive knap 2 mill. kr. - og nedlukning og konkurs stod for døren. Penge havde man ikke, og ingen bank ville træde til med lån. Til alt held meldte et medlem af skolens bestyrelse, erhvervsmanden Jørn E. Jensen, som ejede Tæppeland, at han da godt ville låne højskolen de 2 mill.kr. - med sikkerhed i ejendommen begribeligvis. Brandsikring og varsling blev udført efter alle kunstens regler. Alle varslingsenheder fik direkte forbindelse til det lokale brandvæsen - og til en central computer anbragt ved skolens kontor. Blev en alarm aktiveret, lød en infernalsk sirenelyd overalt, og brandvæsnet rykkede ud. Især røgalarmerne var yderst følsomme. Havde en elev taget varmt brusebad (elopvarmet vand!), kunne dampen fra badeværelset aktivere den nærmeste røgalarm, og så fik vagtlæreren sved på panden, for nu skulle brandvæsnet afbestilles. Når man desuden betænker, at der ved højskolens start var en åben pejs i dagligstuen, kan man forestille sig vagtlærerens mareridt.
Ryggen mod muren
Thorstedlunds første forstander, Niels Pjedsted, havde ingen let gang på jorden. Både han og Peter Biehl boede i dele af hovedfløjen, hvilket betød, at der ikke var elevværelser nok til at sikre skolen en holdbar økonomi. Og da slet ikke en, som kunne afvikle akkumuleret gæld. Og gæld var der nok af. Ud over de 2 mill., som Jørn E. Jensen havde udlånt, skyldte skolen lokale håndværkere og forretninger af alle slags - samt begge de to lokale banker, som havde stillet en kassekredit på 100.000 kr til skolens rådighed - hver! Kassekreditterne var trukket i bund, og der blev ikke afdraget på gælden. Forstander Pjedsted forsøgte afhjælpe situationen ved at anskaffe en skurvogn, som han flyttede ind i med samt sin familie. Derved frigjordes nogle værelser, som så kunne fyldes med elever - men det var ikke nær nok. Når krybben er tom, bides hestene. Det skete også på Thorstedlund, hvor lærerne, det øvrige personale (TAPperne) og forstanderen begyndte at strides om fagindhold, højskoleprofil, vagtplaner, forplejning, økonomi og bygningsstandard. Årene 1986 - 89 blev ikke morsomme for hverken forstander eller ansatte, og i 1989 gav forstander Pjedsted op - til dels også af helbredsmæssige grunde - og en ny skulle ansættes. Det blev Birgitte Hansen, som kom fra en lærerstilling på Ryslinge Højskole. På det tidspunkt havde bestyrelsen - igen med midler stillet til rådighed af Jørn E. Jensen - opført en stor, moderne og tidssvarende forstanderbolig. Imidlertid indså Birgitte Hansen snart, at opgaven med at rette Thorstedlunds økonomi op, løse personalekonflikterne og de yderst påtrængende bygningsopgaver -samtidig med at holde god højskole- var for stor en mundfuld, når man som hun kom fra en velrenommeret og velfungerende højskole. Hun forlod derfor Thorstedlund allerede i 1990. Nu stod man så uden forstander, og bestyrelsen fandt det lidt ubehageligt igen at skulle opslå stillingen. Derfor forhørte man sig i lærerkredsen, om nogen her evt. kendte nogen, som måske ville være egnede - og interesserede.
Fra pædagoguddannelse til kunsthøjskole
Min telefon ringede og en kendt stemme spurgte, om jeg måske kunne være interesseret i at blive forstander for en kunsthøjskole. Jeg havde på det tidspunkt i 14 år været rektor for Landsklubuddannelsen (klubpædagoguddannelsen), og den, der ringede, var lærer både på Landsklubuddannelsen og på Thorstedlund. Jeg syntes måske ikke lige, at kunst og højskole var min spidskompetence, selv om jeg gennem 14 år hvert år havde tilbragt to sommermåneder på Ryslinge Højskole, som vi lejede til klubpædagoguddannelsens internatdel. På den anden side, var jeg netop fyldt 50 år, og skulle jeg skifte job, var det vel det rigtige tidspunkt. Jeg bad om et møde med Thorstedlunds bestyrelse. Inden mødet havde jeg lejlighed til at studere skolens regnskaber, hvoraf det fremgik, at hvert år var afsluttet med et underskud - samt at egenkapitalen var negativ med godt 2 mill. Jeg foreslog bestyrelsen en række initiativer, som jeg mente kunne rette op på økonomien, uden at bringe højskolens indhold eller liv i fare. Bestyrelsen tog vel imod mine forslag og spurgte, om jeg så ikke ville være forstander - og gennemføre dem. Jeg svarede, at man måske skulle gå efter en lidt yngre person med flere kræfter i behold, da jeg kunne se, at der virkelig skulle knokles, hvis højskolen skulle på ret køl økonomisk - og bygningsmæssigt. Da rejste en lidt grå herre sig, sagde at han hed Jørn E. Jensen, og at det var ham skolen skyldte nogle millioner. Dem ville han se bort fra, meddelte han, hvis jeg ville påtage mig opgaven. Jeg måtte gå en lille tur i den smukke park for lige at sunde mig, men vendte så tilbage og meddelte, at hvis Jørn Jensen kunne slå en streg over godt 2 mill. kr, så kunne jeg nok slå en streg over mine betænkeligheder. Og vupti var jeg forstander for kunsthøjskolen. Det fortrød jeg aldrig.
At lære om livet gennem kunsten
I kunsthøjskolens første år blev hovedvægten lagt på kunstens muligheder, historie, udtryk, indhold, fortolkning og form, og det var bestemt ikke ringe. Men for mig var højskolen vigtigere end sine fag, for jeg ønskede dannelse, livsforståelse, selverkendelse som mål - og kunsten som middel til at nå i målenes retning. Det blev derfor afgørende at overbevise de ambitiøse elever om, at adgang til kunstakademierne eller designskolerne ikke var det vigtigste, men blot en af mange muligheder for kreativt disponerede mennesker, som udover rettidig omhu stræber efter utidig ildhu.