8. maj 1945 blev den daglige flygtningeledelse i Ollerup overtaget af Statens Civile Luftværn og udøvet af Civilbeskyttelsestjenestens Udrykningskolonne (CBU), kaldet føl… Skolen blev tilbagegivet 16. marts 1946, dog lærerbygningen ”Borgen”, der lå i højskolens have, først 1. september 1946.
Da vi vendte hjem, var haven ikke en have, men en slidt grusplads, dog var træerne der endnu. Der var en cementbygning lige ved hovedbygningen, som havde været til vagtposter. Det første jeg så var en sort rotte, der sad nede i en af lyskasserne foran et køkkenvindue i hovedbygningen. ”Den er nok kommet med tyskerne”, sagde de voksne.
Alle rum blev desinficeret og håndværkere gik i gang med istandsættelse og pigerne med rengøring. En af pigerne ville ikke gøre rent i skunkene oppe på elevgangen over gymnastiksalen. ”Så må jeg jo selv gøre det”, sagde min mor. Og når fruen selv kunne, måtte pigen gå i gang.
Tyske flygtninge
Der var flygtninge på Gymnastikhøjskolen og i Borgen. Der var pigtrådshegn hele vejen rundt, og området blev bevogtet af ”føllene”. Om dagen kom nogle flygtninge på udgang som hjælpere i hus og have, enten i vores have eller hos bedstefar i Himmerigsgården. De spiste med i spisesalen. Jeg ved ikke, om de fik betaling for det?
Jeg talte somme tider - sikkert mest tegnsprog - med en ung kvinde, der var så sød og køn. Hun arbejdede i haven. En dag købte jeg et stykke Pernille chokolade og gav hende, selvom jeg godt vidste, at det måtte jeg nok ikke. Men hun havde fortalt mig, at hun havde en datter på min alder derovre, og hun havde fødselsdag. Så fik hun noget særligt.
Der kom en ældre mand med hvid lærredsjakke og talte med min bedstefar, når han kom og hjalp lidt til på gården. Han havde selv en stor gård i Pommern. ”Ja”, sagde min moster. ”Det har de sikkert alle sammen. Bedstefar er naiv, at han tror på det”. Måske har jeg set Idrætshallen fuld af flygtninge. Båse adskilt af tæpper. Bare et kik ned sammen med far og mor oppe fra balkonen. Der findes jo fotografier, men jeg tror, jeg så det.
Jeg hørte aldrig nogen sige noget om flygtningene. Jeg husker kun en gang, hvor jeg i en nærliggende butik hørte to voksne more sig over kommandanten derovre, der havde været smart. Der skulle uddeles sko, og for at sørge for at de rigtige fik, havde han arrangeret bal. Så kunne man se, hvem der havde sko, der kunne bruges. Jeg husker, at jeg syntes, historien var ubehagelig.
Skolen lukker i 1949
Efter besættelsen var min bror og jeg blevet store nok til tit at være med, når der foregik noget for eleverne, f.eks. oplæsning og foredrag Jeg husker J. Bukdahl, der talte på møllepladsen. Sigrid Trier fra Vallekilde fortalte morsomt om sin flugt til Sverige. En sommer fik jeg lov at gå med på et særhold i svensk. Det nød jeg. Vi fik lov at være med, når eleverne skulle holde valg og inden da agitere for de forskellige politiske partier. Jeg fik lov at være kommunist.
Vi var med til folkedans og sanglege, når det var på tapetet, og selvfølgelig til elevunderholdning. Jeg var musikalsk, lærte hurtigt at spille lidt klaver og kunne mange sange fra højskolesangbogen. Det var nyttigt, at jeg kunne være med, når eleverne skulle lære nye melodier, men ikke noget med at optræde, hvad der nu slet ikke faldt for. Solosang og spil var ikke i højskolens ånd. Det handlede først og fremmest om at bidrage til fællesskabet.
Skolens ve og vel var det centrale for mine forældre. Det sved, da jeg engang ikke ville makke ret, og min mor sagde, at de kunne jo ikke holde højskole, hvis vi børn ikke kunne opføre os ordentligt. Mine forældre så helst at jeg blev ved at gå i Friskolen, men jeg ville gerne i mellemskolen i Svendborg, og fik lov. Min far og mor interesserede sig ikke for min skolegang derinde og besøgte aldrig skolen, men jeg var lykkelig og cyklede hver dag de 7 km frem og tilbage.
Højskolens økonomi skrantede efter besættelsen, og skolen var jo mine forældres private ejendom. Jeg husker tydeligt, at det kneb med pengene. Derfor solgte de skolen i 1949 til Den frie Lærerskole, der begyndte sin virksomhed september samme år, samtidig med at højskolen fortsatte nogle år frem.
Det blev enden på min fynske barndom
Med flytningen til København begyndte et nyt liv. Min mor kom aldrig over tabet af det fynske højskole-paradis, men jeg følte, at nu begyndte noget nyt. Da vi den første aften med min far kørte til Rådhuspladsen med sporvogn og oplevede byens lys og lyde, følte jeg at fremtiden kom strømmende.
September 2023
Fotografier: Stillet til rådighed af forfatteren (hvor intet andet er angivet).
Læs mere om beslaglagte højskolers vilkår 1940-46