Under 2. verdenskrig var ca. 40 danske højskoler beslaglagt af den tyske værnemagt med henblik på indkvartering af tyske soldater eller flygtninge. I foråret 2022 offentliggjorde Højskolehistorisk Forening artiklen ”Da krigen kom til højskolen” [læs artiklen ] med en samlet oversigt over de ca. 40 danske højskoler, som var beslaglagt af den tyske værnemagt med henblik på indkvartering af tyske soldater eller civile flygtninge.
Da filmen ”Når befrielsen kommer ” havde premiere i august 2023, kom der for alvor offentligt fokus på de mange tusinde tyske flygtninge, der kom til Danmark og med kort varsel ved krigens slutning skulle interneres rundt i landet, bl.a. på en del højskoler.
Filmen, der er inspireret af virkelige hændelser, er optaget på Ryslinge Højskole og beskriver de dilemmaer, som højskolens forstanderfamilie, lærere og lokalsamfund står overfor, da mere end 500 flygtninge indkvarteres på skolen.
Lars Thorkild Bjørn, Højskolehistorisk Forening, forfatter til ”Da krigen kom til højskolen”, har også været historisk konsulent på filmen.
Filmen blev anledningen til, at foreningen efterlyste erindringer, dokumenter, fotos m.v. på Politikens bagside (23.08.2023) under overskriften Tyske flygtninge var et dilemma for de danske højskoler. Har du en historie om den tid? i håbet om ad denne vej at belyse besættelsestiden på højskolerne yderligere.
Hvad kom der ud af efterlysningen?
Helt nye erindringer
Der kom en hel del henvendelser, herunder især to øjenvidenskildringer fra fynske højskoler. Nanna Damsholt, forstanderdatter på Ollerup Folkehøjskole , beretter om livet på højskolen som barn og ganske ung, herunder også om oplevelsen af besættelsen og indkvartering af flygtninge, som betød, at forstanderfamilien måtte flytte og undervisningen blev henlagt til andre lokaler.
Foruden denne erindring har vi fået mulighed for at affotografere flere hundrede fotos fra højskolen (1930’erne og 40’erne), som ikke tidligere har været offentliggjort. De vil senere være at finde på arkiv.dk .
Den anden erindring er fra Kerteminde Højskole . Kirsten Øllgaard er ligeledes forstanderdatter og oplevede flygtningene tæt på, idet familien fortsat boede på skolen, mens mere end 300 flygtninge var indkvarteret her. Hun giver et levende billede af højskolelivet under og lige efter besættelsen og af hvad flygtningeindkvarteringen indebar. Beretningen indeholder også citater fra skolens årsberetning 1945, som tillige er et eksempel på samtidens syn på de tyske flygtninge.
Læs Nanna Damsholts erindring om Ollerup Folkehøjskole
Læs Kirsten Øllgaards erindring om Kerteminde Højskole
Tyske flygtninge på Ryslinge Højskole 1945-46
På baggrund af filmen skriver Runa Fjeldstad i Ryslinges lokalhistoriske tidsskrift "Byhornet" (marts 2024) en artikel, hvor det nærmere undersøges og dokumenteres, hvad der er fiktion og hvad der er virkelighed.
Læs artiklen Tyske flygtninge på Ryslinge Højskole 1945-46
Tyske flygtningebreve og andre vidnesbyrd
Men hvordan oplevede de tyske flygtninge det tvungne ophold i Danmark? Det får man et indblik i ved at læse Asger Bergs artikel ”Tyske flygtningebreve”. Flygtninge, som havde været indkvarteret på Luthersk Missionsforenings Højskole eller Grundtvigs Højskole , havde sendt breve til lektor Asger Poulsen, Hillerød. Han var dansk kulturel mellemmand mellem flygtningene og højskolerne og de ca. 85 breve, han modtog, er afleveret til det lokalhistorisk arkiv i Hillerød. Asger Bergs artikel baserer sig på disse breve, og han skriver indledningsvist:
”I dag består brevenes værdi især derved, at de fortæller om disse civile flygtninges livsskæbner, men lokalhistorisk viser de også interessante sider af flygtningenes liv, mens de var indkvarterede her i Hillerød i 1945-1946.”
Læs artiklen ”Tyske Flygtningebreve”
Et brev fra en tysk flygtning er også omdrejningspunkt for en rørende fortælling fra Askov Højskole . Det er en personlig historie om flugten fra Østpreussen, ankomst til Danmark, sygdomme og børnedødelighed og om livet efter krigen.
Askov Historien om Sybilla.pdf
Breve indgår også i en henvendelse, vi modtog med henvisning til en artikel om flygtninge på Grundtvigs Højskole , bragt i 1993 i Hillerød Lokalhistoriske Medlemsblad.
”Jeg sender et link til en artikel, hvor min mor fortæller om de tyske flygtninge på Grundtvigs Højskole i slutningen af krigen. Min mor hed Inger Petersen og var gift med højskolelærer Emil Petersen. De boede tæt på højskolen. Min mor var katolik og fortalte, at hun arrangerede det sådan, at der blev holdt messe med de katolske flygtninge. Hun fik den lokale præst til komme til højskolen.” Hanne Brixtofte Petersen.
Ud over en generel beskrivelse af vilkårene for flygtningene på højskolen, gengiver artiklen breve, sendt til Inger Petersen. De indeholder bl.a. en beskrivelse af flygtningenes oplevelser efter at de var vendt tilbage til Tyskland.
Læs Anton Mariegaards artikel (1993) Flygtninge på Grundtvigs Højskole
Lars Thorkild Bjørn redegør i sin artikel ”Da krigen kom til Grundtvigs Højskole ” (09.10.2023) for højskolens rolle i indkvarteringen af godt 500 flygtninge, og Ole Vind (lærer på Grundtvigs Højskole 1976-2009) refererer i ”Historien om Wolfgang ” (21.03.2024) en erindring fra tyske Wolfgang Prätzch, der som flygtningebarn boede i højskolens foredragssal og som voksen kom på besøg i 2008.
Samarbejde med forskningsprojekt
Vi blev kontaktet af Ida Kjær Larsen, Sydvestjyske Museer, som bl.a. skrev:
”Sydvestjyske Museer er sammen med flere aktører, bl.a. Vardemuseerne, som står bag FLUGT, Viborg Museum og SDU, i færd med et Velux-støttet projekt omhandlende efterkrigstiden i et nyt lys. I forbindelse hermed skal der forskes i og formidles om både de tyske og ikke-tyske (de såkaldt allierede) flygtninge. Formidlingen om flygtningene skal indgå i et nyt tema på danmarkshistorien.dk .
Læs om projektet De udstødte, de uvelkomne og de beundrede , der drejer sig om resocialisering, velfærd og demokratisering 1945-1950.
Projektet inddrager også flygtninge på højskoler, og der var derfor enighed om et samarbejde mellem projektet og Højskolehistorisk Forening, især med henblik på formidling. Det resulterede bl.a. i, at vi sammen afholdt et temamøde på Ryslinge Højskole d. 21. september 2024 (se program ).
Kilder og henvisning til supplerende læsning
Da krigen kom til højskolen Af Lars Thorkild Bjørn
Den 11. marts 2020 meddelte statsminister Mette Frederiksen at ”Danmark lukkede ned.” Det skyldtes den faretruende covid-pandemi og for alle højskoler betød det, at de snarest skulle sende eleverne hjem. Tusinder af unge håbefulde højskoleelever måtte sige farvel til deres højskoleophold. Det var ganske ekstraordinært, men lignende ”nedlukninger” for danske højskoler er faktisk sket tidligere – dog mest enkeltvist – nemlig under Danmarks besættelse 1940-45. Her blev 2/3 af højskolerne beslaglagt af den tyske værnemagt i kortere eller længere tid. Da der var flest indkvarterede på disse højskoler, var der ca. 6.000 værnemagtssoldater, der fra marts 1945 afløstes af knap 11.000 civile flygtninge og sårede soldater.
18 højskoler undgik beslaglæggelse, mens de beslaglagte skoler enten måtte lukke helt eller fortsætte deres virke i lejede lokaler. Enkelte beslaglagte højskoler kunne modtage elever fra efteråret 1945, men de fleste kom først i gang i løbet af 1946.
Højskolehistorisk Forening har udarbejdet en alfabetisk oversigt med beskrivelser af såvel beslaglagte som ikke-beslaglagte højskoler, men først lidt om de mere generelle vilkår for højskolerne under og lige efter krigen.
Hent hele dokumentet i printervenlig pdf-udgave
Den tyske besættelse
Allerede i de første dage efter den tyske besættelse af Danmark 9. april 1940 blev tre militærstrategisk beliggende højskoler beslaglagt af den tyske værnemagt: Snoghøj, Esbjerg og Helsingør.
Med folkestrejkerne og forhandlingspolitikkens sammenbrud 29. august 1943 begyndte værnemagten at udstationere tyske tropper rundt om i landet. Fem fynske højskoler blev beslaglagt og i de følgende måneder blev især jyske højskoler inddraget til kaserner for tyske soldater. Også andre skoler end højskolerne blev berørt: af landets 24 landbrugsskoler var 11 beslaglagte og af 66 efterskoler havde tyskerne inddraget 25. Den 4. februar 1945 udsendte Adolf Hitler et “Führerbefehl”, der gav ordre til at tyske ”folkefæller” som ville undgå den røde hærs fremmarch skulle evakueres til Riget og Danmark. Det medførte et kapløb med alle typer af skibe fra Østpreussen (=Kaliningradområdet) og det nordlige Polen over Østersøen mod København. Frem til krigens afslutning ankom ca. 245.000 civile flygtninge, særlig kvinder og børn, samt 100.000 sårede soldater til Danmark. Størsteparten kom med skib til Københavns Frihavn. Ca. 30.000 flygtninge nåede aldrig frem – de omkom på Østersøen.
Befrielse og kaos
Tysklands kapitulation skete til Montgomery og hans engelske styrker og trådte i kraft 5. maj 1945 kl. 8 morgen. Værnemagtens forlægninger i Danmark havde natten mellem 4. og 5. maj fået ordre fra den tyske overkommando i Silkeborg, om at en overgivelse kun kunne finde sted til engelske tropper og, at de tyske soldater beholdt deres våben. De forblev i deres stillinger og fortsatte deres bevogtningsopgaver. Tropperne havde ordre om ikke at efterkomme nogen opfordring til at nedlægge våbnene eller til at afgive bevogtningerne og til at slå ethvert forsøg på at gennemføre dette ned med magt. Denne ordre førte en del steder i Danmark til utilsigtede opgør med frihedskæmpere. Det betød samtidig at værnemagtens soldater stadig patruljerede omkring beslaglagte bygninger som højskolerne.
5. maj 1945 stod tyske soldater vagt ved Ry Højskole, der til gengæld fejrede befrielsen med samtlige nordiske flag hængende ud af vinduerne på Stationsvej i Ry. Foto: Ry Lokalarkiv.
Nogle steder lod værnemagten flygtningene i stikken. Enkelte af de øverst ansvarlige personer havde forladt landet eller var i færd dermed og lod flygtninge sejle deres egen sø. 8. maj blev et nyt Ministerium for Særlige Anliggender oprettet til at tage sig af flygtningesagen og de kommunale luftværnschefer ved Statens Civile Luftværn skulle herefter overtage det lokale ansvar med forplejning, medicin, lægehjælp og indhegning af bygninger og lejre ude i kommunerne. I praksis blev det CBU (Civilbeskyttelsestjenestens Udrykningskolonne) ofte hjulpet af frihedskæmpere, der klarede opgaven.
Flygtningeindkvartering i OD-hallen, Ollerup Gymnastikhøjskole 1946. Foto: Helge Heger, Svendborg Byhistoriske Arkiv.
I løbet af sommeren 1945 fik socialdemokraten Johs. Kjærbøl ganske hurtigt sat orden på det nye ministerium og den håbløse situation. I løbet af efterårsmånederne begyndte man herefter at samle tyske flygtninge i særlige lejre, hovedsagelig i tidligere tyske militærforlægninger i Jylland med Oksbøllejren som landets største. I løbet af 1946 blev de fleste højskoler tilbageleveret og kunne genoptage højskolevirksomheden på egne skoler.
Det daglige højskoleliv under besættelsen
I Fridlev Skrubbeltrangs bog Den danske Folkehøjskole (1946) skriver han, at Højskolens arbejdsvilkår blev forringet, men blev alligevel langt bedre end man havde turdet vente efter flere års besættelse. Det bør også nævnes, at under de to første år af besættelsen sad den radikale Jørgen Jørgensen som undervisningsminister inden han af tyskerne blev tvunget over som indenrigsminister. Jørgen Jørgensen havde tidligt talt om en ”folkelig front” for dansk sindelag og ansvarsfølelse. I sommeren 1942 fik han gennemført den historisk skelsættende lovgivning, der omfattede højskoler, landbrugsskoler, efterskoler, aftenskoler, ungdomsskoler for ufaglærte samt husholdningsskoler under devisen: ”Folkeoplysning er vort folks største løftestang”. Den nye højskolelov gav øget statsstøtte til elever, tilskud til lærerlønninger og bygningstilskud samt lån til højskoler, der ønskede at blive selvejende institutioner. Mange havde regnet med en kulturkamp i lighed med den som udkæmpedes i Norge. På det kulturelle område fik vi heller ikke efter 29. august 1943 ”norske tilstande”. Askovforstanderen J. Th. Arnfred sagde således i 1945: ”Det var næsten ydmygende, så lidt tyskerne brød sig om, hvad der blev sagt i forsamlingshuse og fra højskolernes talerstole. Selv de voldsomste ord synes nogenlunde farefri for taleren.”
Den del af højskoledriften som ubetinget havde det sværest under besættelsen var kostforplejningen. Den første rationering af fødevarer samt benzin og kul kom i september 1939, og inden udgangen af 1940 var yderligere dagligvarer som brød, gryn, smør, margarine og sæbe blevet rationeret. De højskoler der ikke havde landbrug tilknyttet skolen, erhvervede ofte en gård med husdyrhold for på den måde at sikre de almindeligste fødevarer. Dygtige køkkenchefer blev virkelig værdsat og påskønnet. Mette Fog Pedersen, Rødding fortæller: ”Naturligvis mærkedes krig og besættelse mere og mere på de fleste områder. Trafikforholdene var håbløse, rationering og erstatningsvarer prægede i stigende grad kosten. Ting man før havde anset for selvfølgelige blev luksusvarer. Hvad ville man f.eks. ikke have givet for et stykke fint toiletsæbe. Man var led og ked af de evindelige stopperi på de samme gamle silkestrømper. Vort tøj var slidt. Men det der lå i butikkerne, var ikke værd at eje.” Ligeledes blev opvarmning af højskolernes lokaler også et stort problem. Kul og koks var rationeret. I de sidste besættelsesår blev kun fælleslokaler opvarmet – i reglen med tørv og enkelte steder i Jylland med brunkul. Sivsko blev det foretrukne fodtøj for højskoleelever. Der blev gennem hele perioden 1940-1945 inddraget dansk ejendom til værnemagtens formål, og i nogle tilfælde gik dette ud over højskoler, der ofte med få timers varsel blev ”beslaglagt til andet formål”. Efter aftale med de danske myndigheder måtte beslaglæggelserne ikke omfatte privat beboelse. Denne aftale medførte næsten alle steder specielle forhold ved værnemagtens overtagelse af højskolebygninger, idet skolens forstander og i reglen køkkenpersonalet samt enkelte lærere havde deres boliger i højskolernes labyrintiske bygninger. På denne måde kom en del danske til at leve side om side med ”de fremmede”.
Ikke-beslaglagte skoler
Det er de tyske beslaglæggelser, der er hovedtemaet for denne beskrivelse, men det lykkedes for 18 skoler at undgå direkte tysk indblanding i højskolelivet. Disse skoler er:
Ask Højskole
Bornholms Højskole
Borups Højskole
Brøderup Højskole
Den jyske Idrætsskole, Vejle
Diakonhøjskolen, Aarhus
Galtrup Højskole, Mors
Horne Højskole
Københavns Højskole (Bording)
Købmandshvile, Hørsholm
Lollands Højskole, Søllested
Rødkilde Sygeplejehøjskole
Try Sygeplejehøjskole
Ubberup Højskole
Uldum Højskole
Vallekilde Højskole
Vesterdal Højskole
Vinding Husmandsskole
Danske højskoler under besættelsen - alfabetisk oversigt
Den alfabetiske oversigt omfatter alle højskoler – med hovedvægt på de beslaglagte (som er fremhævet med fed skrift ) – men i enkelte tilfælde har det også været naturligt at nævne naboskoler som landbrugsskoler, håndværkerhøjskoler, husmandsskoler, husholdningsskoler og efterskoler. Ved enkelte højskoler nævnes tillige særlige episoder eller personer, der har spillet en rolle i samarbejdet med eller modstanden imod besættelsesmagten.
Kilder : HB henviser til Højskolebladet, årgang og side. Øvrige kilder er angivet.
Se oversigt over hvilke perioder højskolerne var beslaglagt
Andelsskolen, Middelfart 29. august 1943 beslaglagde den tyske kommandant i Middelfart skolen som interneringslejr for danske befalingsmænd: 180 officerer og 20 menige. Den 22. oktober ophørte interneringen, hvorefter hagekorsflaget blev hejst over skolen og skolen blev tysk kaserne indtil december 1943. Det nye karlehold begyndte januar 1944, men allerede efter tre uger kom tyskerne igen og undervisningen blev flyttet til Hindsgavl Slot. Fra 25. marts 1945 blev skolen overtaget af 500 flygtninge og efter 5. maj blev højskoleforstander Godsk lejrchef indtil skolen blev rømmet 4. februar 1946.Kilde: Fra andelsskole til moderne kursuscenter 1932–2012. Severins 80-års jubilæumsskrift samt S. Mørk i HB 45/266.
Antvorskov, Slagelse Beslaglagt 6. oktober 1943 som kaserne for 100-200 soldater. Senere blev den befalingsmandsskole med hagekorsflaget hejst for at slutte med 150 store drenge til militæruddannelse. Fra 1. april 1945 kom 450 flygtninge – heraf 275 børn. Sommerskolen 1944 blev afholdt på Bødstrup gods nær Høng. Vinterskolen 44-45 var planlagt på Liselund, men aflyst da den blev taget af Schalburgkorpset. Sommerskolen 1945 blev igen gennemført på Bødstrup. Forstander Erik B. Nissen skriver: ”Da vi 6. oktober 1943 rykkede ud af vort hjem græd børnene, og vi andre var ikke langt fra det, men jeg søgte at trøste dem med, at nu kunne de engang fortælle deres børnebørn om, hvordan de som små blev jaget hjemmefra, da fjenden var i landet og ”tyskerne reves om Danmark””. Antvorskov var beslaglagt til marts 1946. Vinterskolen 44-45 aflyst. Sommerskolen begyndte 3. maj 1946 på Antvorskov med 102 unge piger. Kilde: Erik B. Nissen i HB 45/275 & 46/82.
Ask Højskole, v/Århus ”Vi har haft den for en højskole sjældne lykke helt at have undgået beslaglæggelse.” Kilde: Citat fra Ask Højskoles Årsskrift 1945. HB 46/164.
Askov Højskole, Vejen 7. marts 1945 kom den første indkvartering af tyske soldater. De krævede kun Festsalen og hævdede, at det kunne ske uden at hindre skolens arbejde. Afspærringer blev etableret så elever og soldater ikke løb på hinanden, og et par dage efter var de væk. Men 13. marts modtog skolen ”vorbescheid” om beslaglæggelse, som blev iværksat 22. marts. Undervisningen blev opretholdt til lørdag før palmesøndag 24. marts, der blev afrejsedagen. Alle skolens lokaler blev afleveret fuldt monteret, både køkken, undervisningslokaler og elevværelser. Kun biblioteket og lærernes private lejligheder gik fri. Festsalen og Hvide Hus var indrettet til lazaret for sårede soldater – og senere for flygtninge. Da der var flest, var der over 1000 personer på skolen. På valgmenighedens kirkegård blev 25 soldater, 40 børn og 2 flygtninge begravet. En lille gruppe elever blev trods den tyske tilstedeværelse tilbage i området omkring Askov – det var folk, der var gået under jorden, herunder nogle politifolk. 17. april blev tre af dem overrumplet af en tysk patrulje ved Skodborghus. To blev dræbt og den sidste blev hårdt såret bragt til Hvide Hus, hvor tyskerne havde indrettet lazaret. Ved den tyske præsts mellemkomst fik valgmenighedspræst Dons Christensen mulighed for at være sammen med den sårede sabotør en kort stund. Trods krigsrygter ankom deltagerne i nordisk lærerkursus til Askov i løbet af 4. maj. Man samledes om aftenen til velkomsttale af Roar Skovmand i Askovhus. Midt under dette brød Andreas Nielsen og Dons Christensen pludselig ind og meddelte, at tyskerne havde kapituleret. Alle rejste sig op og sang ”Der er et yndigt land”, J. Th. Arnfred holdt en kort tale og man sang ”Kærlighed til Fædrelandet”. 5. maj blev der festet i Askov med flaghejsning ved dammen og et kort samvær i kirken, hvor man sang ”I al sin glans”. To lærere var dog ikke med: Jens Kruuse og Jørgen Bøgh var ”tjenstgørende” i modstandsbevægelsens region III i Kolding, hvor Røddinglæreren Johannes Rosendahl havde været leder indtil han blev anholdt og indsat i Staldgården på Koldinghus. Der var tilmeldt 118 unge piger til sommerskolen, der skulle begynde 3. maj. Men forstander Arnfred var i svære overvejelser efter at store dele af skolen var besat. Deltagerne i Lærerkurset kunne rummes på Askovhus. Men turde man indbyde over 100 unge piger, hvis krigshandlingerne kom op i Jylland? Ved et tilbud fra Ladelund Landbrugsskole blev det besluttet at udsætte skolen til juni, så kunne der blive to måneder på Ladelund og forhåbentlig en måned i Askov. Lidt over 50 unge piger tog imod tilbuddet og mødte op 2. juni. Ladelunds godt 40 karle boede i hovedbygningen og Askov-pigerne oven over landbrugsskolens lærerboliger. Desuden var der indkvarteret godt 100 tyske flygtninge. På trods af at de tre grupper boede ganske tæt, gik de første to måneder godt. Askov Højskole blev allerede i juli måned frigivet, så sommerskolens sidste måned blev afholdt i de lokaler, der var rømmet for flygtninge. Kilde: Askov Lærlinge, Årsskrift 1945 og 1946.
Bornholms Højskole Skolen har været skånet for beslaglæggelse. Sommerskolen begyndte 3. maj 1945, men sovjet-angrebet på Nexø og Rønne 7. og 8. maj medførte at eleverne blev sendt hjem eller til venner på øen i en lille uges tid.Kilde: HB 46/214 og sams-arkiv.dk .
Borups Højskole, København Skolen havde ingen boende elever – er derfor ikke medregnet.Kilde: Citat af Arnfred. HB 45/257.
Brøderup Højskole, Tappernøje Har ikke været beslaglagt, men sommerskolen 1945 måtte aflyses p.g.a. uro i landet omkring 3. maj. Kilde: Brøderupbogen 1945. HB 46/215.
Børkop Sygeplejehøjskole, Børkop I 1940 blev omkring 60 danske soldater indkvarteret på højskolen – et godt tilskud til en betrængt økonomi. En dag i februar 1945 opsøgte to tyske officerer forstander Søren Borello og krævede skolen beslaglagt næste morgen kl. 8. Værnemagten skulle bruge skole til indkvartering af soldater. Forstanderboligen ville ikke blive berørt. I løbet af eftermiddagen lykkedes det 80 elever at pakke og rejse, og næste morgen tidlig ankom de tyske soldater med fuldt krigsudstyr, en hel del stjålne nordbakker (= heste) og 20 russiske krigsfanger. Højskolen blev af tyskerne gjort til en veritabel fæstning med vagtposter, der krævede løsensordet, før man fik lov at komme ind på skolens område. Omkring 10. maj forlod soldaterne højskolen. Nu marcherede de ikke mere, de traskede af sted, belæsset med våben, mad og tøj sydpå. Efter en gennemgribende restaurering kunne højskolen igen åbne og det skete med en fest for byens borgere. Dagens festtaler var digter og apoteker Mads Nielsen fra Kolding, der her præsenterede sin befrielsessang: ”En lærke letted….”Kilde: Børkop Højskoles hjemmeside (www.imb.dk ) og Per Borellos erindringer v. forstander Robert Bladt 2021.
Danebod Højskole, Als blev beslaglagt 7. nov. 1944 til militær forskole for 200 unge Hitlerjugend-drenge, der bl.a. fik undervisning i skiløb (forberedelse til krig i Norge?). Som militær enhed forlod de skolen på befrielsesdagen, og i stedet ankom 118 unge flygtninge fra Østpreussen. Ved deres afrejse 10. juni blev der øvet hærværk over alt. Den 12. juni ankom 180 allierede krigsfanger og flygtninge hovedsaglig fra Italien og Polen. En betydelig afspænding fandt sted, da italienerne blev afløst af 147 flygtninge fra Estland. En hærget højskole kunne trods alt genåbne den 18. november 1945 med 118 karle. Da forstander Frede Terkelsen havde medvirket til at skjule jødiske flygtninge i Alsingerstuen og Notmark præstegård var han i en periode ”under jorden”Kilde: Højskolens årsskrift 1945, HB 46/179 og Mogens Hemmingsen og Gunner Rasmussen i årsskriftet.
Den Internationale Højskole, Helsingør Med den tyske besættelse 9. april søgte man at få de mange udenlandske elever væk. Nogle nåede med færgen til Helsingborg og kom via Sverige tilbage til deres hjemlande. For de resterende elever sluttede skolen 20. april. Skolen var delvis beslaglagt af tyske soldater fra 11. april frem til 15. august 1940. Fra 30. september 1943 blev hele skolen beslaglagt til kaserne for værnemagten. Kun forstander Manniche med familie blev boende. Vinterskolen 1943-44 blev gennemført med 40 elever i en ejendom i Snekkersten. Vinteren 1944-45 var det umuligt at holde højskole. Først i maj 1945 forlod de tyske soldater skolen og i august kunne man åbne med et fem ugers ”rekreationskursus” for 200 hollandske frihedskæmpere. Derefter fulgte et to måneders kursus for canadiske soldater, der i en orlovsperiode ville studerede dansk landbrug. Selve vinterskolen åbnede november 1945 med 25 danske elever indlogeret på Den Internationale Efterskole, en nabobygning som forstander Manniche havde erhvervet i 1941. Med den tyske besættelse opstod der et problem for skolens britiske lærer Percy Wait med familie. Det lykkedes dog familien at få dansk statsborgerskab dagen før tyskerne internerede alle briter. Den tyske lærer August Henning blev i sept. 1944 sammen med sin familie indkaldt til ”arbejdstjeneste” i Jylland. Det nægtede han og måtte ”gå under jorden”. Sønnen Peter blev sendt til tidligere elever på landet, hustruen blev ”husassistent” med falske legitimationskort og Henning selv flygtede over Sundet til Sverige. Da han efter 5. maj 1945 ville tage tilbage til Helsingør, var det umuligt. Alle tyske medborgere i Sverige skulle interneres, så han gik igen ”under jorden” frem til juli før han kunne komme tilbage til Helsingør og højskolearbejdet. Kilde: Skolens årsskrifter 1945 og 1946. IHS-bladet (elevforeningsblad) - artikler af Peter Manniche december 1945 og maj 1946.
Den jyske Idrætsskole, Vejle (nyåbnet skole fra 1943) ”Normal” skoledrift, ingen soldater eller flygtninge. Skolens grundlægger og forstander Sv. Aage Thomsen, nogle lærere og elever var dybt involveret i modstandsbevægelsen.Kilde: Den jyske Idrætsskole - skolens egen historiske hjemmeside: historie.vih.dk Viceforstander Lars Olesens morgensamling 2020 med film og lydindslag fra forstander Sv. Aage Thomsens optagelser af elevernes illegale træning og jernbanesprængning vinteren 1944-45 på Den jyske Idrætsskole i Vejle. (Varighed 36 min.) https://historie.vih.dk/hojskolens-historie-live-modstandskampen/
Diakonhøjskolen der dengang lå inde i Aarhus blev ikke beslaglagt af værnemagten eller brugt til flygtninge.Kilde: Finn Andersen: Diakonhøjskolens historie. Diakonhøjskolens forlag. 2005.
Engelsholm Højskole, v/Jelling Højskolen blev indviet 3. november 1940. Fra marts 1944 til maj 1945 var skolen beslaglagt af tyskerne som kaserne for officererne ved Vandel Flyveplads. Højskolen flyttede derfor undervisningen til Haraldskær Vandrehjem, hvor virksomheden fortsatte indtil maj 1945. Det var ikke vild luksus, da der var das i gården og én bruser med koldt vand til 40 elever og personale og 10-12 elever på hver sovesal. Personalet og lærerne boede forskellige steder i Haraldskær. De tyske soldater forlod Engelsholm 9. maj, og man påbegyndte en indflytning. Men 10. maj kom oberst Kraus, den tyske kommandant på Vandel Flyveplads, og klistrede gule plakater på bygningen, hvori det meddeltes, at Engelsholm var beslaglagt af den tyske værnemagt til brug for engelske soldater. Stiftamtmand Peder Herschend, leder af Silkeborgkontoret (Det danske udenrigsministeriums kontaktkontor til den tyske værnemagts overkommando) klarede sagen med værnemagtens sidste folk i Vandel og Sune Andresen kunne fortsætte indflytningen. I november 1945 genåbnede højskolen på Engelsholm Slot med 45 elever.Kilde: Helle Andresens erindringer på Højskolehistorisk Forenings hjemmeside (Engelsholm Højskole ). HB 45/396 og 46/165. John T. Lauridsen, Silkeborgkontorets sidste dage: Peder Herschends dagbog omkring den tyske kapitulation maj 1945. Kongelige Bibliotek. Fund og Forskning, 49, 337-420. 2010.
Esbjerg Arbejderhøjskole Skolen blev beslaglagt af værnemagten den 9. april 1940. Ledelsen fik tre dage til at rømme bygningen. Eleverne blev sendt hjem med et uldtæppe. 240 tyske soldater indtog højskolen 12. april. Herefter blev gymnastiksalen og foredragsalen brugt som sovesale og der blev strøet halm på gulvet. Forstander Poul Hansen fik aftalt med forstander Arnfred, Askov Højskole, at et sommerhold med 16 piger kunne afvikles 1940 i Grønnegården i Askov. Vinterskolen 1940-41 blev afviklet på Bramming Hovedgård. Herefter blev Arbejderhøjskolens virksomhed flyttet til Kragelund på Frijsenborg Gods ved Hammel (bygningen lå på Kragelundvej 55 i Haurum sogn). Her var plads til 45 elever + medarbejdere. Anden juledag 1944 kom værnemagten og krævede indkvarterings-muligheder for soldater, og man flyttede igen. Pinsebevægelsens ”Pilgrimshytte” i selve Haurum landsby blev lejet, og al løsøre søgte man med hjælp af skovarbejderne fra godset at redde. Imidlertid kom der aldrig tyske soldater til Kragelund. Men i marts kom 160 flygtninge, hovedsagelig kvinder og børn, som blev på Kragelund frem til 15. januar 1946. Først i påsken 1946 kunne man afholde det første kursus i højskoleregi og i løbet af sommeren blev det til endnu flere kortkurser på Kragelund. I 1944 var Arbejderhøjskolens oprindelige bygninger i Esbjerg blevet indrettet til krigslazaret og i foråret 1945 blev der gjort plads til østpreussiske flygtninge. I maj 1946 blev bygningerne i Esbjerg rømmet. Forstander Poul Hansen vurderede, at der var sket så stor skade på bygningerne, at man næppe kunne gennemføre højskole i de nedslidte og delvis ødelagte bygninger.
En deling tyske soldater forlader ”Borgen” Esbjerg Arbejderhøjskole på Gammel Vardevej 1940. Bemærk hagekorsflaget, der hænger over højskolens indgangsparti. Foto: Esbjerg Byhistoriske Arkiv.
Skolen blev solgt til Esbjerg Kommune og Danmarks Fiskerhøjskole rykkede ind i de nedslidte bygninger i efteråret 1946. Arbejderhøjskolen indstillede skolevirksomheden, indtil man i 1955 kunne genindvie den nye Esbjerg Arbejderhøjskole med Ivar Nørgaard som forstander.Kilde: Forstander Poul Hansen i HB 45/266 og HB 46/237 samt Lokalhistorisk Arkiv Hammel.
Fårevejle Sygeplejehøjskole Fra 1943 – februar 1945 var skolen udlejet til danske myndigheder som ungdomsfængsel. Derefter blev skolen beslaglagt af tyske soldater. 600 tyske flygtninge blev interneret her fra 11. maj – 8. juli 1945. Atter ungdomsfængsel under Justitsministeriet, men genåbnet som højskole maj 1947.Kilde: lammefjordsbyen.dk & HB 46/204.
Flygtningebørn interneret på Fårevejle Sygeplejehøjskole sommeren 1945. Foto: Landbrugskonsulent Niels M. Nielsen, Fårevejle. Odsherred Lokalarkiv.
Galtrup Højskole, Mors”Skolen har ikke været besværet med tysk beslaglæggelse, man har arbejdet uforstyrret.” 56 elever november 1945.Kilde: Skolens årsskrift 1945. HB 46/142 og HB 45/395.
Gerlev Idrætshøjskole Forstander Kristian Krogshede lagde ikke skjul på sine politiske sympatier for sin gamle læremester Niels Bukh (Ollerup Gymnastikhøjskole) og hans holdninger. Han udtrykte det tydeligst i en hyldestartikel ved Bukhs 60-års dag i juni 1940, hvor han i Højskolebladet skriver: ”Din ubønhørlige og jernhårde kamp mod hykleriet i enhver form, har været af afgørende betydning for utallige unge. Det knuste det selvglade og sorgløse i mange sind og gav dem et fast fodfæste på virkelighedens grund ansigt til ansigt med opgaverne og pligten, som kun den feje kunne vige udenom.” Det var stærke ord, når man kendte Bukhs sympatier. Derfor blev Krogshede nok også overrasket da 36 tyske politisoldater dukkede op 23. august 1943 midt under Studenterkredsens sommermøde på skolen og stoppede det hele. De kvindelige deltagere fik lov at rejse hjem, men de mandlige skulle identificere sig og blev interneret nogle dage, inden de fik lov at gå. Vinterskolen 1943 begyndte med fuldt hus, men allerede 16. november skulle skolen anvendes som kaserne for tyske soldater, der kom fra Østfronten. Skolen blev frigivet 1. februar 1944 og forstander Krogshede havde store elevhold sommer 1944 og vinter 44/45. Med en dags varsel blev skolen 22. marts 1945 beslaglagt af værnemagten til indkvartering af litauiske soldater, der havde kæmpet for nazisterne imod Den røde Hær. Disse soldater forlod skolen 26. maj 1945 og sommerskolen kunne begynde 12. juni. Gerlev Idrætshøjskole måtte for tredje gang hjemsende et hold elever, da Indenrigsministeriet og Sorø Amt i oktober 1945 beslaglagde højskolen til bolig for ca. 500 tyske flygtninge. Skolen blev først frigivet 16. marts 1946 og kunne atter åbne som idrætshøjskole i maj. Det skal også nævnes at Gerlev Idrætshøjskole fra januar 1957 blev flygtningecenter for ungarske flygtninge med Else og Mads Lidegaard som forstanderpar. Kilde: Kr. Krogshede: Minder fra Ollerup og Gerlev. Forlaget Delta. 1980. idrætshistorie.dk og historiker Therkel Stræde samt HB 40/299.
Grundtvigs Højskole Frederiksborg, Hillerød 29. august 1943 mødte tyskerne op for at anholde forstander C. P. O. Christiansen, men han var i Sverige. Da han kom tilbage til Helsingør ringede han hjem og blev advaret. Han ignorerede det og blev derefter taget til fange på Hillerød station og senere ført til Horserødlejren sammen med de ca. 120 kulturpersoner, som tyskerne internerede som ”gidsler”. Under forhøret sagde tyskerne blot: ”Han er ideologen for det nordiske arbejde! Før ham ud!” Han blev frigivet efter tre uger. Blandt andre højskolefolk i Horserød var forstander og folketingsmedlem for Dansk Samling Robert Stærmose, Støvring Højskole. Først på vinterskolens sidste dag den 26. marts 1945 blev højskolen beslaglagt med dags varsel. Forstander C. P. O. var ”under jorden”, så det var fru ”Pip” Christiansen, der ledede evakueringen. Eleverne gik i gang med at pakke, fjerne gardiner og redde bestik af rustfrit stål inden man mødtes til afslutningsforedrag ved fru ”Pip”. Hun fortæller selv: ”Det var mærkeligt at stå under silkefanen og tale til alle skolens folk og vide, at det var sidste gang før de store begivenheder, der vil bestemme vor fremtid. Så sang vi ”Fædreneland” og ”Guds ord, det er vort arvegods”. Bag efter havde vi en festlig sammenkomst i spisesalen. Kl. 4 mødtes vi alle til morgenmad og morgensang, og jeg fik sagt farvel til hver enkelt elev.” Umiddelbart derefter indtog ca. 500 flygtninge skolen. De tyske flygtninge forlod højskolen 1. april 1946. Skolevirksomheden blev genoptaget 3. maj 1946.Kilde: Mindebog om C. P. O. Christiansen. Samlerens Forlag. 1952, højskolens årsskrift 1945 og 1946 samt HB 46/66.
Hadsten Højskole Fra 7. august – 15. oktober 1943 beslaglagde værnemagten højskolen som kaserne for 60 tyske soldater. Forstander Gunnar Thomsen skriver: ”Det ville vi have forsværget for nogle år siden, at det skulle ske, at vore højskoler skulle bruges som kvarter for tyske soldater.” Fra 28. november 1943 – 5. januar 1944 var der atter soldater fra værnemagten i gymnastiksalen og to værelser. Forstander Thomsen blev anholdt 15. juni 1944 og interneret i Horserød og Frøslev, men blev frigivet igen 18. august 1944. Frigivelsen blev fejret i Hadsten med flag over hele byen. 15. september 1944 begyndte et illegalt ”landmålerkursus” på højskolen ledet af pastor Harald Sandbæk. Han blev sammen med deltagerne anholdt, tortureret og indsat i Gestapo-hovedkvarteret på Århus Universitet. Befriet ved RAF-bombardement 31. oktober 1944 blev han såret og bragt på sygehuset, hvorfra han blev hjulpet via Sverige til England. Gunnar Thomsen og medforstander Thorkild Klausen undgik anholdelse og gik ”under jorden” indtil befrielsen. Vinterskolen 44-45 begyndte med 59 elever, men uden forstander. Ind imellem kom Klausen og holdt foredrag. Mellem jul og nytår forlangte værnemagten hele skolen afstået 27. dec. 44. Der blev så indkvarteret soldater. Skolen var fuldt belagt hele tiden, men mandskabet skiftede bestandig, nogle rejste og andre kom. Når et troppekontingent skulle afgå til fronten blev der holdt parade i skolegården, hvor der var ophængt et stort hagekorsflag. I løbet af april afløstes soldaterne af 150 tyske flygtninge. 15. oktober 45 forlod flygtningene højskolen og 3. november 45 åbnede højskolen igen med 58 elever.Kilde: Hadstenbogen, årsskrifterne 1943-45 samt HB 45/395.