I forbindelse med min specialeskrivning, der startede i 2003, fik jeg mulighed for at forholde mig teoretisk til arbejderoplysningen i Danmark og i særdeleshed til min egen praksis i det pædagogiske miljø, jeg har undervist i og har lavet mange udviklingsopgaver for. For mig havde det også betydning at finde krydsfeltet mellem arbejderhøjskolen og folkehøjskolen.
Hvad skete der i undervisningslokalet på Esbjerg Højskole? Var Esbjerg Højskole LO's korporalskole?
Som udgangspunkt vil jeg sige, at der på Esbjerg Højskole altid har været et krydsfelt mellem den grundtvigianske tanke, som én af de første forstandere stod for, nemlig Laura Alkjærsig, der var rundet af såvel den grundtvigske tradition som den mere dogmatiske tænkning som skolens stifter J.P. Sundbo[vii] stod for. Det er klart, at de forskellige forstandere, som har tegnet skolens profil, også har haft en vis indflydelse på pædagogikken, selv om stor set ingen har haft interesse for pædagogik som fagområde.
J.P. Sundbos gravsted på den nu nedlagte og fredede Esbjerg gl. kirkegård.
Forstanderne har primært været organisationsfolk. 'Røde Bendt, Bendt Drewsen ville i 1980'erne have en socialistisk skole, hvor der ikke skulle komme konservative og borgerlige. Senere, i Kim Mortensens forstandertid (1999-2005), oplevede vi en moderne socialdemokrat som leder på Esbjerg Højskole. Skolen åbnedes mod byen, og der skulle være en fri debat. Lars Runo Johansen var nok den eneste forstander med specifik pædagogisk interesse; han kom fra en stilling som rektor for Esbjerg Seminarium. Det var for mig en lise med en sådan profil, men desværre var han kort tid på skolen, idet han fratrådte på grund af sygdom.
Da FIU systemet bliver nedlagt på Esbjerg Højskole, udviklede der sig en tendens til nedvurdering af det pædagogiske og af måske højskolearbejdet som sådan - og om hvad der historisk var foregået der. Var der tale om politisk ensretning (socialdemokratisk?)? Var det nu også så rødt, det der foregik derinde - eller var det faldet ud?
Esbjerg Højskole har på mange måder været en del af fagbevægelsens kamp for bedre arbejds- og levevilkår for lønmodtagerne. Historisk formede fagbevægelsen en velsmurt kamporganisation, der også kom til udtryk i undervisningen. Tiden var med fagbevægelsen i meget lang tid samtidig med velfærdsstatens opbygning. Kollektive løsninger harmonerede godt med industrisamfundets masseproduktion. Og uddannelserne passede også godt til store dele af befolkningen, der havde et uddannelsesmæssigt efterslæb. Det har været en dejlig oplevelse at se hvordan folk, der ikke havde fået den store del af uddannelseskagen, kunne vokse, når de fik uddannelse og kombinerede det med læringen fra 'livets' skole.
Lærerne på Esbjerg Højskole i gang med sommerkursus 2008. Fra venstre Niels Ole Frederiksen, Annemarie Kruuse, Mats Rüdklint, Mads P. Sørensen, Lene Kirkegaard og Martin Guldberg
Men det, der skete inde i klasselokalet på Esbjerg Højskole, var også influeret af det øvrige uddannelsessystem, og hvordan tingene udviklede sig her. Især hvad der skete inden for konsulentbranchen. Undervisningen på højskolen adskilte sig ikke fra det, der foregik andre steder i 'kursusindustrien'. Her blev der anvendt de metoder og arbejdsmønstre, der var oppe i tiden. Da gruppepsykologien og sensitivitetstræningen var på sit højeste i 1960'erne og 1970'erne florerede det også i undervisningen på Esbjerg Højskole, såvel som andre steder i landet. Senere i de årtier, der kommer med 1980'erne, 1990'erne og 2000'erne, er det selvudvikling, NLP og coaching, der vinder indpas på Esbjerg Højskole og inden for fagbevægelsens kurser.
Ved etableringen af et formaliseret FIU-system fra 1973 og frem får man et sammenhængende uddannelsessystem for tillidsvalgte, som rummer en klar organisatorisk forordning for, hvordan tingene skal udfolde sig. I den tidsepoke kommer der også en strømning fra den akademiske verden ind på Esbjerg Højskole, nemlig RUC's forskning og aktiviteter omkring den erfaringsbaserede undervisning, udsprunget af den kritiske teori. Denne strømning vinder indpas gennem bl.a. Knud Illeris'[viii] almengørelse af problemorienteret, projektorienteret undervisning. Her er ideen, at der tages udgangspunkt i det enkelte menneskes erfaringer. Den enkelte kursist er med til at sætte dagsordenen for undervisningsforløbet. Derved får vi Igen et krydsfelt mellem forskellige opfattelser af, hvor 'frigørende' pædagogikken skulle være.
I 1970'erne og i tidsepoken til slutningen af 1990'erne ledes uddannelserne i LO-fagbevægelsen af et sindrigt system af råd og udvalg. F.eks. FIU-komiteen med underliggende udvalg og udviklingsgrupper. I topledelsen i LO har selvforståelsen været, at det var dens opgave at formulere fælles interesser og værdier. Deltagerdemokratiet og for den sags skyld uddannelserne, kunne derimod udvikle mennesker - det vil sige virke politisk opdragende og øge identifikationen med de fælles klasseinteresser, som den faglige elite repræsenterede.
Denne styring og adskillelse i demokratiopfattelse bliver problematisk, set i lyset af den antiautoritære strømning, der herskede i samfundet og pædagogikken i 1970'erne. Her tænkes på studenteroprør og indtog af den kritiske pædagogik i skolesystemet generelt. Disse nye pædagogiske retninger, som hylder menneskets autonomi, bliver fagbevægelsen nødt til at annektere i et vist omfang.
Esbjerg Højskoles sidste forstander, Jacob Lykke, Annemette Kruuse og Lene Kirkegaard fotograferet i 2010
Det bliver dog en vanskelig proces. Det var svært ud fra fagbevægelsens ideologiske opfattelse at tage afstand fra det eksemplariske princip - eller lad os kalde det den erfaringsbaserede frigørende pædagogik - som jo passede fint ind i LO's værdigrundlag. Især klassemodsætningsstrategien - specielt når det gjaldt kampen mod arbejdsgiverne. Men internt i egen organisation i fagbevægelsen var det ikke muligt at stille spørgsmål ved værdigrundlag og strategi. Så den frigørende effekt og teorien om autonomi for det enkelte menneske blev ikke fulgt til dørs i LO's topledelse og ej heller i LO's uddannelsessystem.
Set i bakspejlet er det en fantastisk ting, at fagbevægelsen organisatorisk og i deres uddannelser har kunnet køre en så dogmatisk linje. Det har nok kun kunnet lade sig gøre, fordi der stadig lå en underskov af grundtvigske udsagn, som også i mange sammenhænge viste sig i praksis i undervisningen. Laura Alkjærsig den tidligere omtalte Grundtvigske forstander i 1920'erne, udtalte:
Arbejderhøjskolen skal være en skole for livet, ikke en skole for fagene, ikke for maskinarbejdere, socialister, håndværkere, typografer….Men for mennesker!
Årene er gået og Esbjerg Højskole ligger hen i mørke - Der er ikke mere bannerførere til at formulere budskaberne. Det moderne kulturelle frisatte menneske har andre interesser. Men det er da ikke blevet lettere at navigere som menneske i dag. Inde på den røde borg står der stadig skrevet en inskription på en væg, forfattet af en af folkeoplysningens pioner Jørgen Banke[ix] :
Hver eneste menneskesjæl må være i besiddelse af så stor en almen dannelse, at de kan kontrollere dem, der sidder ved samfundsskibets ror!
Ja - der stadig meget at holde øje med.
Marts 2013
Farvefotografier: Flemminge Jensen, Humlebæk. Sort hvide fotografier: Poul Anker, Ribe. Noter: Anette Wolthers.
[i] FIU - Fagbevægelsens Interne Uddannelser (FIU). Uddannelsesfonden af 1973 - hedder i dag DA/LO Udviklingsfonden. Ved hver overenskomstforhandling bliver parterne DA og LO enige om, hvor meget DA-medlemsvirksomhederne skal lægge i fonden pr. præsteret arbejdstime for hver ansat LO-medlem. Den første gang, i 1973 blev parterne enige om 1 øre. Dette beløb er siden hen blevet forhøjet., så det i januar 2013 er 40 øre pr. præsteret time. Pengene bliver fordelt mellem DA-organisationerne og LO-organisationerne. (Det private arbejdsmarked havde f.eks. i 2010 en sats på 31 øre til DA/LO Udviklingsfonden, heraf beholder arbejdsgiverne. 25 procent, så det giver 23,25 øre til FIU). LO og deres medlemsforbund (ofte kaldet LO-fonden) fordeler deres andel af pengene. De fleste af pengene går til kurser, som de enkelte forbund selv planlægger, mens en mindre del går til tværfaglige uddannelser i LO-regi. Nogle penge går til udviklingsarbejde, der ofte fører til nye kursustyper. Alle kurser, der skal have penge fra fonden, skal opfylde to mål. For det første skal de give medlemmerne mulighed for at tilegne sig viden, færdigheder og holdninger, så de kan tage aktivt del i udviklings- og beslutningsprocesser på arbejdspladserne og i de faglige organisationer. For det andet skal kurserne motivere medlemmerne til at engagere sig i fagbevægelsens politiske, sociale og kulturelle virksomhed. (Kilde: http://www.da-lo.dk/udviklingsfonden )
[ii] Erling Juhl 1923-1990 - uddannet på Rostrup-Bøyesens malerskole i København
[iii] Jens Kristian la Cour Madsen, f. 1917, var oprindeligt efterskoleforstander på Vester Vedsted Efterskole. "Han fik ideen til ungdomshøjskoler - en eksamensfri højskole for de unge, som var i grænselandet mellem efterskolen og højskolen. I 1965 fik la Cour Madsen Undervisningsministeriets godkendelse til et tre-årigt forsøg…" Se artiklen: Ungdomshøjskolens start af Kjeld Krarup her på hjemmesiden samt artiklen Vester Vedsted af Lars Høbye.
[iv] Ditte og Arne Jørgensen. Arne Jørgensen (1913-2004) . Først bagersvend senere cand. polit.. Ophold på Askov Højskole i 1923. Fra 1958 til 1975 dannede han sammen med sin kone, Edith (Ditte), forstanderpar på Brandbjerg Højskole ved Jelling
[v] Per Fomsgaard (1952-1993), uddannet på Vestjysk Musikkonservatorium og på Konservatoriet i Aarhus, solistklassen
[vi] Hjalmar Gammelgaard (1880-1956) blev i 1930 forstander for Roskilde Højskole, efter den blev overtaget af AOF og blev en arbejderhøjskole. Inden da var han ansat hos KRAK, hvor han var med til at søsætte Den blå Bog, der første gang udkom i 1910. (Kilde: http://da.wikipedia.org - 25.02.2013)
[vii] J.P. Sundbo: Jens Peter Carl Petersen Sundbo (1860-1928). I 1870'erne og 1880'erne var han på højskoleophold på Vejstrup og Askov Højskoler og blev selv højskolelærer og derefter agitator og skribent for den socialdemokratiske bevægelse. I 1898 blev han redaktør for den da nyoprettede avis, Vestjyllands Socialdemokrat i Esbjerg, medlem af byrådet og meget aktiv i modernisering af Esbjergs Skolevæsen (bl.a. fik han indført skolebespisning). Han sørgede for, at Esbjerg Højskole fik sin første egen bygning i 1916/17: 'Den røde borg' på Gammel Vardevej. (Kilde: http://www.denstoredanske.dk - 25.02.2013)
[viii] Knud Illeris (1939-) professor, forsker, forfatter. Tidligere ansat på RUC, senere på Danmarks Pædagogiske Universitetsskole ved Aarhus Universitet. Udgivet mange værker om læringsteori
[ix] Jørgen Banke (1877-1953) lærer, bibliotekar og forfatter. Leder af Centralbiblioteket i Esbjerg 1918-1945